Hvor alder ikke er en hindring

20210716

Hvis nogen skulle spørge, hvad jeg hader mest...

Så ville noget af det første, jeg kom i tanker om være jobannoncer, der er skrevet med hovedet under den ene arm og den anden arm proppet derop, hvor solen ikke skinner.

Og jeg har noget at have min arrogance i.

Jeg har for eksempel – i al beskedenhed – været med til at forandre måden Simplero skriver jobannoncer, så de gik fra kedelig 'produkt-information' til snedigt snedkererede salgstekster. Efter sigende var resultatet at man fik en helt anden liga af ansøgere, som på forhånd var begejstret alene over ordlyden af jobannoncen.

Det virker måske som en lille ting.

Folk søger vel, hvis de vil have jobbet?

Men så igen.

Hvis du kan komme på noget, der er vigtigere (for en virksomhed der har ansatte, forstås), end at rekruttere dygtige medarbejdere, så må du gerne skrive til mig og forklare, hvad det er for en ting.

Måske findes der vigtigheder på samme niveau.

Men der er næppe noget vigtigERE.

Derfor er det da også ganske ubegribeligt og grotesk, at 9 ud af 10 jobopslag er skrevet af en uengageret medarbejder, som ikke har en rygende hattefis forstand på markedsføring, salg eller psykologi (på samme måde, som det i øvrigt er grotesk, at 9 ud af 10 emails er kedelige).

Og for bare at tage et enkelt eksempel, hvem kommer så i tanker om at skrive sådan her i en jobannonce...

= = =

Du bliver en del af et ungt team.

= = =

...?

Ja, sådan skriver en foruroligende stor procentdel af alle virksomheder, og jeg er i tvivl om de mener det, men det er også lige fedt, for det er meget dumt (husk kontekst, der kan være undtagelser).

Her er 3 af årsagerne.

1)
Hvis jeg som ansøger er ung, og har brug for at blive forvisset om, at der ikke er 'ældre' mennesker i team'et, så ved jeg næppe, hvad der er godt for mig selv, for hvis jeg kun har unge kollegaer (som pr. definition IKKE kan være særligt erfarne), hvor meget kan jeg så udvikle mig og lære? Og hvorledes vil en ung og grøn medarbejder, der opsøger et (på mindst 1 måde) amputeret miljø for læring, være et langsigtet stærkt kort for virksomheden?

Nej, hvis du HAR et ungt team, så vær varsom med at prale med det i dine jobopslag.

2)
Hvis jeg IKKE er ung (og dermed potentielt mere erfaren), hvor fedt vil det så være at arbejde i et team, hvor det fremhæves som en vigtig kvalitet at være ung? Det vil være en ubevidst kæp i mit hjul, fordi hver eneste dag, bevæger jeg mig længere væk fra jeres glansbillede af ikke rynkede medarbejdere.

3)
Hvis det er tankeløst, at man nævner 'et ungt team' i sit jobopslag, så er der grund til som ansøger at være på vagt... Vil denne arbejdsgiver smide mig ud, så snart jeg ikke længere er i kategorien 'ung'..?  Og vil de måske helst have unge medarbejdere, fordi det er lettere at presse dem til at knokle for en lav løn?

Okay, indrømmet.

Jeg kan have en vis bias i dette spørgsmål fordi jeg ikke passer ind i kategorien »ung i arbejde«.

Og jeg ER faktisk en del af et forholdsvis ungt team, men på dette team er alder overhovedet intet issue. Det eneste, som interesserer ledelsen – og i særdeleshed min nærmeste leder, der selv er forbløffende ung i forhold til sine kompetencer – er de kvaliteter, som du har med til teamet. Min leder har en IQ, der ville få de fleste til at ringe efter doping-kontrollen, men han kunne ikke drømme om at underkende erfaring, tværtimod er han glad for diversitet i teamet og det er på samme tid inspirerende og f*cking motiverende at arbejde for en, der helt sikkert har en lysende fremtid som leder.

Anyway.

Lektionen om at søge efter medarbejdere, der LØFTER teamet – og dermed være bevidst om, hvad du skriver og ikke skriver i et jobopslag – kan sagtens overføres til e-mailmarkedsføring.

For eksempel når du bygger din liste...

= = =

Vil du så helst have:

A)
Læsere, som leder efter billige (helst gratis) tips og tricks eller produkter?

eller

B)
Kunder med inverstor mindset, som opsøger dyre priser og seriøse leverandører?

(Ja, de findes. Min yoga-kvinde har – i modsætning til nærmeste konkurrenter – hævet prisen på sin yogauddannelse med cirka 1.500 kroner hvert år 6 sæsoner, og efterspørgslen er steget proportionelt, selvom prisen nu er 66% højere end en direkte konkurrent i markedet, der ikke har vovet at hæve prisen 1 eneste gang i løbet af samme tidsrum. Not once.)

= = =

Hvis du sidder med korslagte arme og tænker at A) er der logiske svar på spørgsmålet herover, så er du uden for min pædagogiske rækkevidde.

Alle andre kan fra september få min hjælp til at rykke på B)

Den 5. september udgiver jeg et månedsbrev, der udelukkende fokuserer på at skaffe gode leads til din liste, og det samme fokus vil du finde i det lukkede forum. Du kan tilmelde dig fra den 20. juli og forudbetale sept. måneds abonnement. På den måde vil du sikre dig EN af de nye 5-10 pladser, jeg udbyder – og samtidig få en bonus, der muligvis vil gøre dig syg af misundelse (på dig selv).

Jeg glæder mig.

Du glæder dig.

Vi glæder os.

Or not.

Men vær klar til handling fra den 20. juli, for her er du velkommen, uanset om du er grøn og har brug for noget solid erfaring at læne dig op ad – eller du er gammel i gårde, og (derfor har lært, at god sparring har værdi hele livet).

(Kun for læsere af mine daglige emails)


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.