Der findes kun torskedumme spørgsmål

Jeg elsker...

At de samme (tossede) spørgsmål bliver ved med at dukke op som korkpropper, der er blevet trukket ned i vandet af en sulten fisk, men nede på bunden opdager, at den ikke er så lækker, som den så ud, da den flød på overfladen. Så snart fisken opdager dét, og slipper proppen... så suser den lille kork-tingest utrætteligt op til overfladen igen.

Præcis sådan er det med den slags spørgsmål.

Dybest set er de uinteressante.

De indeholder ingen næring, men de ser interessante ud, når torsken ser dem på lang afstand.

De ligner små lækkerbidskener.

Men det er de ikke.

Og derfor bliver de ved med at dukke op til overfladen, hvilket i sig selv (for de andre torsk) får dem til at se endnu mere interessante ud, og sådan bliver det ved i en uendelighed.

Nå.

Lad os komme til sagen.

Spørgsmålet, som proppede op til overfladen denne gang var…

= = =

Kan man med XYZ-email-software få en overskuelig statistik på, hvornår folk åbner mine mails?

= = =

Kvinden der spurgte hed Ulla.

(Eller det kalder vi hende).

Ulla ønskede at se en statistik på, hvornår folk åbner hendes mails, for på den måde kunne hun begynde at udsende sine mails på det tidspunkt, og så havde hun en teori om, at det ville forbedre hendes åbningsrate.

Really?

Okay.

Hold på hat og briller.

For her er mange ting i spil.

For det første…

Jeg skriver og udsender op mod 1.000 mails hvert år, og jeg har ikke set noget, der tyder på, at åbningsraten er direkte forbundet med salg.

Så hvorfor overhovedet bruge så mange kræfter på det?

Og...

Hvis du alligevel vil have en statistik, som du kan bruge til noget som helst, så skal den være det man kalder “videnskabeligt signifikant”.

Og for at opnå det med e-mails?

Så skal du bruge meget store mængder data. Hvis du har mindre end 2-3.000 læsere, er det formentlig omsonst, og dine resultater vil være så tilfældige som et andeduns bevægelser i en hvirvelvind.

Dernæst skal du kunne eliminere en lang række andre ting.

Som hvad?

Tjaaa.

Hvad kan påvirke, (om og) hvornår folk åbner dine mails?

Lad mig nus se…

1) Hvor mange mails din læser ellers får den dag..!

2) Vejret..!

3) Nyhederne..!
(er der f.eks. en katastrofe, som tager opmærksomheden den ene dag, så er din statistik blæst i stykker).

4) Dine emnelinier..!
Hvis du skriver en kedelig emnelinie torsdag morgen og en spændende emnelinie fredag aften, så vil du være tilbøjelig til at tro, at “folk helst vil læse emails fredag aften”… Måske er det helt forkert. Måske er det lige meget. Dine data viser noget, du ikke kan bruge til noget, før du har splittestet det på dusinvis (eller snarere hundredevis) af forskellige emnelinier.

5) Din kundes syn på dig og dine mails (lige nu).
Hvis du skriver en spændende emnelinie torsdag morgen, men det viser sig at indholdet er kedeligt, så vil dine læsere måske være tilbøjelige til IKKE at åbne fredag aften, hvor du sender en mail med en (eller spændende) emnelinie.

Kan du se, hvor det bærer hen?

Jeg har kun lige skrabet overfladen af faktorer der (med ret stor sikkerhed) har betydning for, om (og hvornår) din læser åbner dine e-mails.

Siger jeg så, at du ikke kan skaffe brugbare data om for eksempel...

* Åbningsrater

* Klikrater

* Tidspunkter for åbning..??

Nej.

Det siger jeg ikke.

Det jeg siger er…

Det er op ad bakke.

Og hvis du vender cyklen, er det ned ad bakke.

Der findes en simpel metode til at få (mere) salg med e-mails, som jeg ville OVERVÆLDE at udnytte til sidste blodsdråbe, før jeg kastede mig ud i tungt og tidskrævende arbejde med statistikker, som du muligvis ikke kan bruge til noget.

Og den metode er?

= = =

Send flere emails.

= = =

Og når du gør det, bliver du (dag for dag) bedre til at ramme sømmet på noget i dine tekster, som får din læser til at købe.

Det er forholdsvis enkelt at teste, og jeg har aldrig set det give bagslag.

I 80% af alle de tilfælde, hvor jeg har testet det, har det virket.

(Jeg har testet det i dusinvis af brancher).

I november åbner jeg for salg af nogle få klippekort, hvis du måtte have brug for min hjælp til af skære ind til benet og få nogle tal, der luner meget mere end alverdens statistikker over folks adfærd.

Nemlig sorte tal på din bundlinie.

Eller sagt på en anden måde.

Hvis du gerne vil sælge mere med dine emails, så køb dig til min hjælp.

I november.

Og bare rolig.

Hvis jeg ikke er sikker på, at jeg kan hjælpe dig med det, så siger jeg nej tak.

Indtil da?

Må du nøjes med Halfdan Timms bog om at skaffe leads til din liste med Facebook Annoncering.

(Kun for læsere af mine daglige e-mails).

 

 

Morten Spindler

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.