Jeg var lige ved at afmelde mig, for jeg var voldsomt forarget over dine e-mails, Morten

sarah

Sarah Faureholm Rousing

Forældrecoach med speciale i kommunikation og enneagrammet

Her kan du møde hende på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/sarahrousing/

Om Sarah

Sarah rådgav familier via coaching og online-kurser.

Sarah skrev en vidunderlig lille testimonial til mig, og jeg fik hende derefter til at uddybe den via en skypesamtale, hvor hun ærligt fortalte om sine begrænsende tanker og hvordan hun overvandt dem.

 

Her får du Sarahs testimonial:

“Da jeg først tilmeldte mig Morten Spindlers nyhedsbreve, skulle jeg bare lige lure. Ikke købe, bare lure. Men jeg blev hurtigt fanget af hans måde at skrive på…

Først blev jeg forarget.

Rigtig meget endda…

Så fascineret. Så fanget igen. Denne gang i (mentorforløbet) Club fearless. Og jeg har ikke én eneste dag fortrudt. Og jeg skal fortælle dig hvorfor. Han hedder Morten. Han giver ikke kun lidt. Han giver meget. Ofte. Og hurtigt. Og hvis han ikke lige er på, når jeg i fortvivlelse stiller et spørgsmål klokken bæ en lørdag aften. SÅ er der helt sikkert en fellow warrior, der er. Du er aldrig overladt til dig selv. Og det er konstruktiv kritik, du får. Og hep. Og klap på skulderen. Både af Morten og de andre. Personligt har det for mig betydet, at jeg tror mere på mig selv, når jeg sender en mail. Jeg er langt mere frygtløs nu end jeg var, da jeg startede. Nu ved jeg nemlig, hvad det hele handler om”.

 

Interviewet med Sarah den 17. juni 2016.

Morten Spindler: Du skrev i din lille testimonial, at du følte en forargelse, når du læste mine daglige e-mails, kan du ikke uddybe den lidt (den kan jeg nemlig godt li’)?

Sarah: Jo, det kan jeg godt. Jeg tror at… i starten var det fordi  jeg havde jo også fulgt en masse andre online business/marketing mennesker, og alt det som de stod for, det gik du lidt imod. 

Morten Spindler: Ha!

Sarah: Ja, og den skulle jeg lissom lige fordøje lidt, og alligevel var nysgerrig på, hvad det egentlig var du havde at sige, så jeg blev ved, også fordi det blev sådan lidt “Næh, du skal kraftedme ikke sparke mig ud, så jeg er nødt til at gøre et eller andet… jeg bliver ved med at være her. Men jeg blev også lidt forarget og skræmt over den måde du skrev på. Det var sådan meget (syntes jeg i starten) sådan lidt arrogant og sådan lidt smart-ass, og jeg tænkte, at det bryder jeg mig ikke rigtigt om, på den måde at jeg syntes at det var spændende, samtidig med at jeg blev irriteret over det.

Morten Spindler: Fedt!

Sarah: Ja, ha – det kan jeg godt se nu, jo. Og så i starten, der solgte du jo heller ikke rigtigt noget, tror jeg.

Morten Spindler: Nej, jeg teasede kun på et mit mentorforløb Club Fearless, som ville blive sat til salg senere på året.

Sarah: Derfor var det også sådan… det var nemt at være på din e-mailliste, for jeg skulle ikke tage stilling til noget. Så jeg fulgte dig og læste hver eneste mail… Altså jeg skulle lige høre, hvad det var du havde at sige den dag. Og da du begyndte at skrive om trolde-mails, det var også spændende og at du fik folk der brokker sig umotiveret fremstillet som idioter, fremfor at det var dig selv der er en idiot, så der tænkte jeg “Nå, det var også en anden måde at se det på”.
Og så er der det med at få afmeldinger på sine e-mails, der havde jeg selv mægtig svært ved når folk afmeldte sig mit nyhedsbrev, jeg tog det meget personligt, og det gør jeg slet ikke i samme grad mere, nu ved jeg jo godt, hvad det handler om.
Hvis jeg selv har skrevet en meget personlig mail kan jeg godt blive lidt rørt stadigvæk, når folk afmelder sig. Men det er ikke sket her på det sidste, når jeg har lavet meget personlige mails.
Men jeg kan godt se, at det er når man begynder at sætte det på spidsen og dele vandene i sine mails, så er det der sker noget – og det er ret fedt.

Morten Spindler: Nu valgte du jo så at tage med på mit mentorforløb Club Fearless, men hvad kunne have forhindret dig i at købe en plads?

Sarah: Det har jeg faktisk ikke lige tænkt over, det synes jeg ikke. Jeg følte ikke, at det var så slemt at skulle tage med, for jeg tænkte fem hundrede kroner om måneden det syntes jeg var en god pris, og jeg tænkte: “Okay, så kan jeg være med en måned og se om det er noget for mig og hvad der sker inde bagved”, så det var ikke noget med at jeg tænkte over prisen eller personligheden, men jeg tænkte der må være et eller andet du kan lære mig, for når du var så meget modsat mig (ihverfald på mail), så måtte der være noget jeg kunne lære om at sælge på mails, for jeg kunne godt lide at skrive, men jeg skulle have noget ud af det (økonomisk).

Morten Spindler: Var du med helt fra starten i september 2015?

Sarah: Nej, oktober tror jeg.

Morten Spindler: Okay, men var der en helt bestemt ting, der gjorde at du tog beslutningen eller var det bare en lang process?

Sarah:  Nej, det var ikke en lang process, det var een mail, du skrev  – jeg tror måske at det var dagen før at du lukkede folk ind til oktober måned… Jeg kan ikke huske præcis hvilken mail det var, men jeg kan huske at jeg sad i toget fra København til hvor jeg bor - det tager cirke halvanden time - og jeg tænkte “Aj, nu gør jeg det kraftedme. Jeg kan ikke huske specifikt hvad det var, men det var et eller andet i den mail, og du fik mig nok bare overtalt, og det var nok lidt irriterende. Og jeg tænkte også at det var lidt interessant, at du kunne få mig overtalt, så det må jeg lære.

Morten Spindler: Kan du beskrive, hvad der har ændret sig i din forretning og i det hele taget i det du gør (med din e-mailmarkedsføring) undervejs i mentorforløbet?

Sarah: Ja, der er mange ting. Jeg tror, at jeg er blevet mere frygtløs egentlig, det er jo det, der er målet. Men jeg synes også, at jeg kan mærke det selv, at jeg godt tør, og det er faktisk ikke kun i mine mails, jeg synes også at det er andre steder. På min blog også, hvor jeg er ligeglad… eller, ikke helt ligeglad endnu med hvad folk de tænker. Men jeg ved godt, at det er godt at det jeg skriver deler vandene, og derfor er jeg mere rolig i rollen når folk de… altså for eksempel den der artikel og det blogindlæg jeg fik delt på et tidspunkt, hvor folk også havde meget negative meninger om det jeg skrev, men allligevel var det på en måde fedt.
Mit sprog og min måde at skrive på har jo også ændret sig i takt med at jeg sådan har fundet min egen stil, synes jeg, og det er rart ikke at skulle skrive efter en bestemt formel, sådan i forhold til hvad der er normalt.

Morten Spindler: Jeg har også mærket, at din skrivestil er blevet mere personlig, for jeg følger med og læser dine mails.
Kan du beskrive, hvordan din tilgang (til e-mailmarkedsføring) var før.

Sarah: Ja, min tilgang var før, at jeg følte at jeg skulle give noget værdi, tror jeg, og at jeg skulle give en masse væk, og være mere sød og “pleasende”, tror jeg. Og det har ændret sig ret meget… hmm, ja – til det modsatte vel.

Morten Spindler: Det jeg hører dig sige er, at du har mærket at folk faktisk ikke er interesseret i pleasers, så du har mærket, hvordan det virker at åbne bogen lidt, og så lukke den igen i sit salg, i stedet for bare at åbne den på vid gab og begynde at undervise folk.

Sarah: Ja, og så har jeg lært at mærke efter, for det var også det jeg fandt specielt – at jeg ligesom kunne mærke dig, og at der var en person bag og der lissom var noget du havde at byde på, som ikke var bla-bla-bla. Og det tænker jeg, at jeg også har lidt tendens til at blive lidt bla-bla-bla fordi jeg ikke tør at skille mig ud, og det er også en rolle jeg er blevet mere rolig i. Nu har jeg haft en lang pause, hvor jeg ikke lige har fået skrevet så meget, fordi der har været nogle presserende personlige ting, som jeg har været nødt til at tage mig af, så jeg kan mærke at jeg lige skal tilbage igen, men nu fik jeg skrevet 2 nyhedsbreve i mandags, og det føles bare helt vildt godt, når man får det gjort. Også fordi jeg har mine børn 1 uge ad gangen, hvor jeg ikke har så meget tid til at skrive, og i den uge hvor jeg ikke har børnene, og derfor bedre har tid, føler jeg ikke at jeg har så meget inspiration til at skrive – da jeg jo netop skriver om børn og samspillet imellem barn og voksen. Så noget af det jeg skal huske og blive bedre til er at gøre mig notater om det, jeg skal skrive om i den efterfølgende uge.

Morten Spindler: Hvis du tænker tilbage over den periode, hvor du har været med i Club Fearless, hvordan følte du så at det var, da der var gået nogle måneder.

Sarah:  Jamen det var megafedt, også fordi jeg kunne mærke at jeg begyndte at sælge jo…  Og jeg havde noget at byde på og jeg fik det ud over rampen.

Morten Spindler: Du eksperimenterede også med priserne i starten, ikke?

Sarah: Allerførste forløb jeg kørte havde jeg en høj pris, og det var jo også fedt, når man solgte noget til den gode pris, jeg solgte jo pladser. Men da jeg lissom fandt indtil kernen og fandt ud af, hvornår man skulle lave de forskellige salgsargumenter osv, så blev det nemmere - i December 2015 skrev jeg næsten hver dag, og det var jo nemt at skrive, det kom bare sådan futti-fuittt, og der var en dag, hvor jeg skrev 7 mails på en dag, og det kom jo også bare undervejs på dagen, og jeg kan egentlig godt lide når jeg bliver lidt presset tror jeg, når jeg har en deadline, jamen så skal jeg jo bare gøre det, når det handler om at skrive. Ikke når det gælder webinars, dog, der kan jeg ikke lide at være presset, haha.

Morten Spindler: Nej, jeg prøvede jo at presse dig lidt til at holde et webinar, på et tidspunkt, hvor du ikke var klar til det, men det er jo også vigtigt at finde ud af, hvad det er man gerne vil gøre.

Sarah: Ja, og det er også fedt, når man får en kommentar fra dig, men glemmer jo lidt nogle gange, at du også sidder og læser med, men når du giver et heads-up på når du skriver “Aj, det var fedt skrevet”, så får man jo en masse energi, og også fra gruppen (Club Fearless), der er mange der skriver tilbage på de e-mails jeg sender ud, så det er også fedt at få kommentarer fra dem, så man føler at man er på rette vej.

Morten Spindler: Nu er der snart gået det meste af et år siden du kom med, hvor føler du, at du er nu i forhold til det hele? Er du klar til at skifte gear, eller hvordan føler du det lige nu?

Sarah: Mener du skifte gear i forhold til at gøre noget andet?

Morten Spindler: Nej, jeg tænker på de virtuelle gear vi har inden i os, et eksempel er at jeg for 2 måneder siden begyndte at skrive 2 mails om dagen i stedet for 1, så jeg har noget til lager. Og da jeg først tog den beslutning fandt jeg ud af, at det gik lettere at skrive 2 mails end 1, fordi min modstand blev mindre. Det er eet eksempel på et mentalt gearskifte.

Sarah: Ja, det har jeg ikke tænkt over på den måde, men jeg kan jo se, at hvis jeg skal leve 100% af min virksomhed, så skal der ske noget mere. Og jeg kan mærke på det seneste, at det er kommet virkelig meget tilbage til mig, og jeg vil det stadig virkelig gerne. Jeg har bare haft en nedtur i mit drive, men det har jeg givet mig selv plads til og lov til og oplevet både fede og ufede ting på den konto, men nu er jeg der, hvor jeg har lyst til at give den gas igen. Jeg er igang med at få flere leads, og jeg skal igang med at skrive oftere, og jeg skal nok have lavet nogle deadlines for mig selv, fordi da jeg blev skilt skrev jeg stadig, da jeg skulle have solgt et kursus i marts, og jeg tænkte at… hvis jeg kunne gøre det på det tidspunkt, så kan jeg også nu. Jeg skal have lavet en ugeplan over, hvad der skal skrives, så jeg får det gjort. Jeg ved ikke, om det er at skifte gear, men måske i forhold til hvor jeg lige har været, så er det at sætte i gear igen, og så kan jeg komme tilbage derfra og skifte til nye gear, giver det mening.

Morten Spindler: Yes, præcis. Barack Obama og Charles Branson har ikke flere timer i døgnet end os og de startede i samme gear som os – de har bare formået at skifte gear mange gange.
Det er spændende at være bevidst omkring det fænomén.

Sarah:  Det skræmmer mig også lidt, at det måske kommer til at fylde for meget.

Morten Spindler: Det forstår jeg godt, men pointen med gearskift er jo netop, at man får tingene til at køre på en form for automatik, så man ikke skal bruge mange kræfter på at skabe nye leads eller på at få idéer til mails (og skrive dem).

Sarah: Ja, jeg tror nok at jeg har brugt noget tid på at finde mig selv i alt det her, for før der slog jeg lidt på at jeg gerne ville ramme kernefamilien, men nu står jeg jo der, hvor jeg ikke længere er i en kernefamilie, så nu skal jeg lissom stå ved mig selv på en ny måde, og måske er der nogle andre mennesker, jeg lige pludselig kan skrive til og “ramme” med mine ydelser og produkter. Det giver jo noget helt andet, når man pludselig er alenemor end når man er 2 om det, og der er mange forskellige familiekonstellationer. Jeg skulle se mig selv i det og jeg synes, at det var svært med min troværdighed, for jeg tænkte “okay, hende der, der snakker om familier og sådan nåed, hun kan ikke engang selv finde ud af det”. Det handler jo ikke om børnene her, det handler om ægteskab og der er jo i det hele taget mange ting på spil, men det havde jeg lidt svært ved at rumme. Indtil jeg fik skrevet en mail om alt det, der var sket – det havde jeg brug for.

Morten Spindler: Hvad er det ham den sorte golfspiller hedder?

Sarah: Tiger Woods

Morten Spindler: Ja, ham. Tror du, at hans coach nogensinde har været verdensmester?

Sarah: Nææh, det har han vel ikke?

Morten Spindler: Nej, netop. Nå, jeg kommer lige tilbage på sporet. Kan du fremhæve en bestemt feature i Club Fearless, som du synes bedst om?

Sarah: Dig!

Morten Spindler: Hahaha.

Sarah: Ja!

Morten Spindler: Tak. Men kan du så fremhæve 2-3 andre ting, som du synes godt om i forløbet.

Sarah: Jeg kan godt li’ månedsbrevet. Og facebookgruppen.

Morten Spindler: Fedt. Specielt omkring facebookgruppen, kan du beskrive, hvordan det har hjulpet dig?

Sarah: Jamen den der heppen på en, om at man er i samme båd.

Morten Spindler: Den der tribe/team-spirit?

Sarah: Ja, lige præcis. Den er jeg nemlig ikke lige så god til altid, men her har det givet mig ret meget. Og også når jeg selv husker at bidrage, ikk?!

Morten Spindler: Ja-ja.

Sarah: Det jeg selv synes kan være svært, når man har været med længe, og der kommer nye ind, så kan jeg godt blive lidt irriteret, når der er nogen nye der kommenterer, hvor jeg tænker: “Du kender mig slet ikke”. Det er kun de andre, der kender mig (dem som har været med længe).

Morten Spindler: Ja, jeg kender godt følelsen. Der kommer også ind imellem nogen ind, som siger “hvorfor skal man gøre det?”. Og det er ikke fordi jeg har noget imod at blive udfordret og få modstand, men nogle af de ting vi gør er helt basis for det, som jeg står for og for gruppen, så der kan man ind imellem godt tænke “Aaah, kom nu lige ind i kampen, det er netop derfor vi er samlet her, og ikke i et tilfældigt andet forum”.

Sarah: Præcis.

Morten Spindler: Som du snakkede om tidligere, så er vi her ikke for at bekræfte hinanden i det som alle andre siger, men måske mere i de ting, der er lidt kontroversielle (og som virker).

Men kan du beskrive en fordel ved forløbet – for andre der tænker på at komme med?

Sarah: Jeg synes, at det lidt skjuler sig i de ting, jeg har sagt.

Morten Spindler: Det gør det også, det er også bare for at få lidt konkrete ord på, det kunne være noget om, hvis man er bange for at skrive, eller hvis man ikke er god til det…

Sarah: Altså den personlige sparring med dig, og at man bliver set og får hjælp. Også at man bliver udfordret – det er jo ikke sådan, at du bare stryger én med hårene, men den der... Du hjæper én til at blive bedre, jo. Du kan se ind til, hvad éns udfordringer er.

Morten Spindler: Hvis du nu skulle være den, der gav et råd til nye medlemmer, hvad ville du så sige? Nu nævnte du det med, at der kommer nogen ind, som betynder at skyde løs, inden de har lært gruppen at kende.

Sarah: Vær ydmyg. Og vær nysgerrig og åben overfor hvordan andre gør det. Lær af det. Se på, hvorfor du er udfordret af det. Lad være med at gå ind med tanken om, at du ved det hele, for det gør du ikke.

Morten Spindler: Nej. Så det jeg også hører dig lidt sige, det er også det her med at man jo er kommet med på et forløb for at flytte sig, man er ikke kommet med for at blive bekræftet i at alt det man gør, er det rigtige.
Det er sjovt, fordi jeg har oplevet en deltager sige (om Club Fearless): Jeg har sat frekvensen op, det turde jeg ikke før, men er der mere for mig i Club Fearless? Og jeg svarede, der er masser - du har 3 skruer du kan dreje på, du kan dreje på prisen, du kan dreje på frekvensen af dine påvirkninger, og du kan dreje på indholdet. Èn af dem er et kapløb mod bunden (som Seth Godin beskriver det) – det er selvfølgelig prisen, den kan du kun skrue så meget på, på et tidspunkt begynder du at miste penge. Frekvensen er i sig selv også en begrænset skrueknap, hvorimod den sidste… Content/indhold er et uudtømmeligt spisekammer af potentiale. Det er den eneste af de 3, hvor der er ikke er nogen tydelig stopknap.
Det er meget vigtigt for mig at dem som er i min tribe kan se (eller lærer), at content/indhold er den knap med det største potentiale, vil jeg være tilbøjelig til at provokere folk til at hoppe ud, fordi det er en dum sovepude.
Du talte før om at please folk var en bjørnetjeneste, og hvis jeg lader som om, at der ikke rigtigt er noget de kan gøre, hvis de har skruet priserne så meget ned de kan og har sat frekvensen så højt de kan, så har jeg pleaset dem i deres egen begrænsende overbevisning – og dermed ikke været min opgave voksen.
Og i de kommende måneder vil der iøvrigt blive mere vægt på netop nyhedsbrevene i de kommende månder. Og på indhold. Det er at skrive indhold, som underholder og flytter folk.

Sarah: Jeg har lidt en udfordring med at flytte mig selv en gang imellem, men jeg er vildt glad for at have gruppen til den sparring.

Morten Spindler: Er der noget, du gerne vil tilføje?

Sarah: Jeg tror bare at for mig, der handler det om, at jeg bliver hørt og set og jeg bliver udfordret der hvor jeg skal udfordres, og at jeg selv kan vælge til og fra, der er ikke et pres om at jeg skal, men at jeg selv kan vælge når jeg har tid og lyst, så synes jeg selv at det kommer …  Jeg kan ikke forestille mig IKKE at være i gruppen, den hjælper meget. 

Morten Spindler: Dejligt, jeg elsker at der er en kerne af folk, som synes det. Jeg håber oprigtigt, at folk synes, at de får mere ud af det, end det koster.

Sarah: Det synes jeg helt sikkert, at jeg gør.

Morten Spindler: Når jeg selv får månedsbreve fra dem jeg følger, så implementerer jeg noget af det jeg lærer med det samme, og det er noget af det jeg tænker er vigtigt. Prøv det her af med det samme (og tjen penge på det). Det gør jeg selv.

Sarah: Jeg brugte faktisk også en af de ting du havde skrevet om, nemlig frygt – i en mail jeg skrev for nylig med overskriften: “Afvist”. Jeg tror aldrig, at jeg har haft så høj en åbningsrate, over 50%.
Jeg havde lige læst dit nyhedsbrev, og helt ubevidst skrev jeg den mail, og kom til at tænke på bagefter, at jeg nok havde været påvirket underbevidst af månedsbrevet. Men jeg kan også godt lide at spille på frygt.

Morten Spindler: Jeg så godt den mail, og jeg blev glad da jeg så det, dels fordi jeg ved, at det virker og dels fordi det betyder, at det er tilfredsstillende at have positiv effekt på andre.

Sarah: Ja, det er sjovt, for jeg har lige været på et kursus i adfærdspsykologi, for jeg tænkte at nu skal jeg lære lidt om det der facebook og få nogle flere læsere via annoncer og bla-bla-bla, og så var jeg på det der kursus og tækte… “Det var overhovedet ikke alle de penge værd, som det kostede”. Vi skulle lave nogle opslag undervejs, og jeg kunne kunne godt lide at slå lidt på at lave lidt frygt og dårlig samvittighed, men han sagde “Det er der ikke nogen, der gider at læse om”. Idéen var at folk fik det dårligt og… du ved, jeg sad faktisk og havde lyst til at sige til folk, at de skulle tage med i din gruppe i stedet.

Morten Spindler: Tak. Ja, det er spændende, når folk der tydeligvis ikke har nogen erfaring med markedsføring, men blot ved noget om psykologi, udtaler sig på den måde. Så får du en form for markedsføringsincest – jeg mener, at det er Dan Kennedy, der har introdoceret det begreb.
Jeg ser det samme billede som du lige oplevede, hvis du bruger frygt og prikker til folks samvittighed på den rigtige måde, så får du højere åbningsrate (Attention), højere klikrate (Interest) og højere procentdel af læsere, der faktisk gennemgår hele materialet (Desire), om det er en mail, et blogindlæg eller whatever, og højere salg (Action). De fire ord sat sammen bliver til AIDA, som er en ekstremt effektiv model at bygge sine mails over, iøvrigt.
Men folk som Dan Kennedy (der ikke laver noget online) har lavet direct mail udsendelser for milliarder af dollars, hvor hele budgettet falder, hvis det ikke sælger, så de er væsentligt mere troværdige, end en psykolog, der (formentlig) aldrig har prøvet at lave noget, der kostede kassen, hvis det ikke virkede.
Og Dan Kennedy taler om frygt HELE tiden, når han taler om, hvad folk ELSKER at læse om og købe fra.

Sarah: Okay, er det en person, du vil anbefale mig at følge.

Morten Spindler: Bestemt ja, men som sagt, man skal købe off-line materiale for at få noget fra ham.
Men når vi nu snakker om anefalinger…

Vil du anbefale mit mentorforløb “Club Fearless” til andre..?

Sarah: Ja klart, og som sagt, jeg er selv fast inventar, for jeg får så meget mere ud af det, ind investeringen. Jeg tror du siger, at det koster 16,27 kroner om dagen, så næsten lige meget, hvad man sælger, bør man kunne tjene det hjem ved blot at implementere en enkelt af de indsigter, som du giver videre hver måned.

Morten Spindler: Tak fordi du tog dig tid til det her interview Sarah.

Sarah: Du er velkommen...

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.