Dittes vej fra intet-salg-med-emails til en happy-go-lucky online forretning, hvor hendes vigtigste salgskanal er... emails.

ditte-m-a_800

Ditte Munch Andersen

Psykolog

Dittes hjemmeside:
https://dittema.dk/

Her kan du møde hende på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/ditte-munch-andersen-a0943/

Om Ditte

Ditte har været med på min mailliste siden jeg startede i 2015, og hun har været trofast medlem i min klub for ambitiøse e-mailmarkedsførere »Fearless« siden jeg startede den i september 2015.

Hun har i høj grad baseret sin onlineforretning på det, jeg har lært hende om copywriting og salgspsykologi.

Den 1. marts 2017 tog vi en snak over skype, og hvis du forstår at læse imellem linierne, så indeholder interviewet masser af gemte juveler om salg og det at få en onlineforretning banket op fra Scratch.

Morten Spindler

 

Interviewet...

Morten Spindler: Nu har du jo været med i »Fearless« nærmest siden starten.

Ditte: Ja jeg har været med siden starten.

Morten Spindler: Yes, det var også sådan jeg huskede det, men... men jeg er jo ikke helt ny mere, haha – men kan du huske hvad det var der fik dig til at melde dig ind?

Ditte: timingen var ret fin på den måde, at jeg havde haft min egen virksomhed siden 2007 på det tidspunkt, og det meste af tiden haft et job ved siden af. Og så stod jeg der lige ved årsskiftet og var på barsel og vidste, at nu skulle jeg til at starte op og der var ikke noget job ved siden af fordi vi var flyttet til Berlin i mellemtiden.

Morten Spindler: Ja okay.

Ditte: Så var det nu jeg skulle skabe mit eget job. Så var det bare god timing med at jeg fik dine mails. Jeg var stadig på barsel det første halve år jeg var med, så jeg tænkte: “Hvis jeg skal sætte ind ét sted, så er det her". 

Morten Spindler: Ja helt klart.

Ditte: Og jeg har egentlig også skrevet nyhedsbreve i mange år, men jeg solgte bare ikke specielt meget på mine nyhedsbreve. Og jeg tror, set i bakspejlet, at det var fordi jeg aldrig rigtig prøvede at sælge noget.

Morten Spindler: Okay.

Ditte: Jeg tænkte: okay hvis jeg skal gøre en indsats her det næste halve år imens jeg stadig er på barsel, så er det ikke 37 timer, men måske nogle timer hver uge. Så kunne det være et sted at starte med at skrive nogle ordentlige nyhedsbreve.

Morten Spindler: Nu er det jo snart halvandet år siden, men kan du forestille dig, hvad der kunne have forhindret dig i at hoppe med?

Ditte: Jeg tror prisen på det tidspunkt, det at det ikke var dyrere gjorde, at jeg tænkte: det var ikke en større investering end, at hvis jeg ikke synes det var fedt, så kunne jeg melde mig ud. Det var ikke de næste 6 år jeg skulle lære at skrive emails.

Morten Spindler: Okay. Jamen, nå du har sådan set allerede besvaret næste spørgsmål omkring, om du har haft gang i emailmarkedsføring før. Men hvor lang tid har du så gjort det?

Ditte: Jeg tror jeg startede op med email omkring 2008-2010 eller sådan noget. Jeg har faktisk lavet emails i mange år, men i perioder ikke så konsekvent, hvis jeg havde meget arbejde, og i andre perioder mere konsekvent, men næsten altid uden særlig meget salg i forhold til hvor mange jeg sendte til.

Morten Spindler: Ja det er jo interessant, og heldigvis så er der jo så også et marked for mig. Heldigvis er der nogen derude der prædiker at man skal lade være med at sende emails ofte.

Ditte: Ja og for mig tror jeg egentlig at skiftet skete da jeg fattede at du behøver faktisk ikke at gøre dig umage for at lyde mega klog. Det skal egentlig bare være sjovt og spændende at læse, og det gør jo bare at det helt automatisk bliver mindre tungt. Men det er også helt klart min løbende udfordring, at jeg kommer til at skrive kedeligt.

Morten Spindler: Så tror du det at du har læst og vænnet dig til at konsummere stof der er kedeligt, har gjort at du ikke tænder så meget af på det, eller?

dit
Ditte: Ja jamen jeg synes ikke selv kedelige tekster er så kedelige som andre synes. Jeg kan også godt selv have skrevet noget, som jeg selv synes er virkelig spændende, hvor det så er vildt fedt også at få jeres øjne (i klubben) på det. For når I så siger: “Ej okay det er virkelig tungt” eller “Ku du lige…?”, så er det en rigtig stor hjælp for mig, for hvis min målgruppe var andre psykologer, så ville de sikkert også synes det var spændende, men det er jo ikke det det er.
 
Morten Spindler: Nej det er jo klart. De skal jo nok klare sig de andre psykologer forhåbentlig. Men det er jo det her med at være i læserens verden, for når du læser kedelige tekster om dit fag, så foregår det i din verden. Men hvis du skulle læse kedelige lange tekster om induktionskomfur, så ville du sikkert også blive træt af det.
 

Ditte: Jamen altså helt sikkert. Jeg læser ALDRIG instruktions-manualer, netop af den grund. Det kunne jeg ikke drømme om. Det er nemlig lige præcis det samme og jeg vil sige for mig, det der med at storytelle, du ved, det var sådan lidt et buzzword, men jeg fattede faktisk ikke helt hvad der blev ment med det.

Morten Spindler: Hvis der nu i sådan et nyt hus her, som det jeg er så privilligeret at bo i med min familie, lå en manual til induktions komfur og der så stod...

“Vidste du at der går ild i 1000 huse om året i Danmark, på grund af denne simple fejl?”

...så ville man skynde sig at få den åbnet.

Ditte: Ja så ville man være lidt mere motiveret, haha! Men lige præcis, jeg har også tidligere købt kurser for at lære at skrive emails, hvor der jo netop bliver nævnt at man skal huske at storytelle, øøøh okay, men hvordan? Og det tror jeg måske i virkeligheden er det vigtigste jeg har lært, altså at turde stille spørgsmålet. Hvad er det så det storytelling er? Fordi det kommer altså også utroligt hurtigt til at lyde som et eller andet totalt fancy-pancy, som man næsten ikke kan komme i nærheden af, og i virkeligheden er det jo meget enkelt, men man skal forstå hvad det er man skal.

Morten Spindler: Okay, hvad så hvis du tænker tilbage til 3-4 måneder inde i dit medlemskab, hvordan synes du så at forskellen begyndte at kunne mærkes? Måske vigtigere… Kunne det mærkes? Hvornår kom fremgangen for dig?

Ditte: Altså jeg synes sådan set, at jeg kunne mærke det ret hurtigt. Jeg synes faktisk ikke engang der gik 3-4 måneder før jeg følte der var en forandring. Jeg skrev lidt oftere i starten, efterfølgende er jeg gået tilbage til bare at skrive én gang i ugen. Men i starten skrev jeg oftere, og det der med at komme ind i et flow med at ‘se’ historier i sin hverdag, det var helt nyt for mig og gjorde en ret stor forskel for mine mails allerede fra starten. Men sådan i det hele taget, så var noget af det første jeg rigtig lagde mærke til (og ikke var vant til) var, at når jeg sendte en mail ud, så fik jeg svar fra folk. Det var nyt og det tænker jeg jo i virkeligheden var fordi jeg pludselig skrev anderledes.

Morten Spindler: Ja så føler de det er en person der skriver til dem. Det oplever jeg vi også i høj grad med mine og Tanjas mails.

Nå, men næste spørgsmål har du måske næsten besvaret allerede, det handlede egentlig meget om, hvor du føler du er nu, hvor du har været med i lang over et år?

Ditte: Ja, hvor føler jeg egentlig jeg er nu? Altså jeg føler egentlig at jeg bliver ved med at lære, og jeg kan også mærke at jeg bliver ved med at falde tilbage i de gamle vaner, hvis jeg ikke lige har nogle andres øjne på, så jeg synes altid jeg får noget ud af at lægge en mail op i gruppen. Selvfølgelig både at få dine øjne på, men også at få de andres øjne på synes jeg er hjælpsomt. Jeg føler ikke på nuværende tidspunkt at jeg kunne skrive ligeså gode mails alene, selvom jeg i princippet tænker jeg kunne skrive nogle udmærkede mails ligenu. Men jeg tænker at der jo altid er plads til at gøre det lidt bedre ikke?

Morten Spindler: Det er sjovt fordi der er basalt set 2 typer mennesker, hvad det her angår, det er i hvert tilfælde en betragtning jeg har gjort, hvor der er nogle mennesker der siger: “Jamen det er en investering i mig selv og min forretning.” Det kunne være i min klub, men det kunne også være andre ting, og når der så er gået 3 måneder så siger de: “Nu har jeg fået så og så meget, så nu kan det ikke betale sig at være med mere”.

Ditte: Nå okay.

Morten Spindler: Altså Jeg er jo selv med i en 3-4 klubber af den her slags, hvor jeg betaler mere end det koster i min egen klub. Og der kan være måneder hvor jeg tænker: “Nå der var sgu ikke så meget i det den her gang. Måske var jeg ikke nok opmærksom, eller noget andet”. Men jeg betragter det jo som en investering i mig selv, og jeg kan jo se, at når der er gået et halvt eller helt år, og jeg kommer tilbage til en kunde der ikke har været hos mig i den tid, så siger de pludselig: “Hva’ fanden er der sket, du har virkelig rykket dig?”.

Ditte: Men omvendt, ja du har jo ret; det handler jo også om indsats ikke? Altså for det er klart, at de måneder hvor jeg ikke har tid til at være en del af klubben ordenligt, der får jeg ikke ligeså meget ud af det, som de måneder hvor jeg har. Morten Spindler: Ja selvfølgelig. Det er jo bare sådan det er.

Ditte: Så det er jo også noget med at gribe det og være med på teleklasserne, ingen tvivl om det. Det er måske også en del af at man kan have det sådan at nu kan man bare ikke lære mere, det er nok også et udtryk for at man de sidste 3 måneder ikke har lagt så meget energi i det. Og så kan man sige, nej så er det klart der ikke rigtig sker nogen udvikling, ikke?

Morten Spindler: Nej men jeg har for eksempel oplevet en som solgte XYZ-produkt og som var ekstremt glad for at blive skubbet igang med at sende flere mails, for stort set øjeblikkeligt havde han 3-doblet sin omsætning. Alligevel gik der ikke ret lang tid inden han skrev til mig, at nu synes han ikke rigtig at han kunne lære mere – hvilket jeg ikke var enig i, og det sagde jeg til ham, men han mente at have fået det han kunne for sine penge – og det er okay, men det undrer mig. Der er langt imellem mennesker med “investor mindset", hvorimod “opportunity mindset”, hvor man søger den lavest hængende frugt og når den er plukket, så gider man ikke kravle 2 grene længere op... det er meget mere almindeligt. Du ved sikkert langt mere om psykologien bag det end jeg gør, men jeg kan ikke forstå at folk har det der springen fra træ til træ efter det nyeste, nye, nye hele tiden.

Ditte: Altså totalt af sporet her, men jeg tænker det nye buzzword er at lære vedholdenhed. Jeg tror også at vores generation ikke rigtig har lært det. Generationerne før os lærte det, så kom vores generation hvor man var lidt mere hippie-hippie og vælg selv agtige, og “Hvis du ikke synes det er fedt at gå til sport, så lader du bare være med det”. Du ved, der var ikke på samme måde den der: “Nu har du meldt dig til noget og så gør du det”. Og det tror jeg faktisk er et kæmpe problem både for vores generation og de yngre generationer, at man er så springende, altså “Så tog jeg lige 2 måneder på den her uddannelse, men det var ikke lige mig, så nu har jeg lige valgt en anden uddannelse”.

Morten Spindler: JA!

Ditte: Der er ikke noget med “Nu tager jeg sgu lige det første år af den her uddannelse og så ser jeg hvordan det går!”, eller “Nu vil jeg gerne lære at skrive emails, så bruger jeg nogle år på det. Det bliver meget sådan “Nå men nu har jeg lært emails, så skal jeg nok også lige lære noget SEO, så nu tager jeg lige et kursus med det”.

Morten Spindler: Nej der er ingen af delene der bliver gjort ordenligt.

Ditte: Nej lige præcis, og det hele bliver bare sådan lidt halvdårligt ikke? Og i sidste ende står man måske og tænker, at det var måske en halvdårlig ide, måske kan jeg faktisk ikke engang leve af det her.

Morten Spindler: Ja og det er jo faktisk det der ender med at ske for rigtig mange, fordi det bliver simpelthen ikke vedholdende nok. Men det er et interessant fænomen.

Ditte: Nej altså jeg vil sige, at for mig er der ingen tvivl om at SEO også ville være godt for mig at arbejde med, men det kan jeg bare se, at det har jeg ikke tid til ligenu. Hvis jeg skulle arbejde grundigt med SEO, så var der noget andet der skulle ryge, og lige nu tænker jeg, at så ville jeg måske netop være nødt til at droppe at arbejde på mine nyhedsbreve, og det ville være sådan pænt dumt for mig. Især hvis du følger de amerikanere der snakker om branding og salg, hvis du bare hører 5 forskellige podcasts, så får du 20 nye ideer hver uge til hvad du potentielt kunne gøre for at sælge mere i din virksomhed. Man er nødt til at vælge nogle få og satse på det, for ellers bliver det bare håbløst.

Morten Spindler: Ja det gør det. Og vi har også været på SEO kursus og arbejdet med alt det der, og det er alt sammen fint nok, men vi har taget de 20% af de vigtigste SEO-ting og implementeret og gjort til en del af de vigtige ting i hverdagen. Men de der andre 80%, dem har vi simpelthen ikke kapaciteten til at arbejde med.

Ditte: Nej præcis.

Morten Spindler: Det ligger altså kun i de virksomheder hvor der er 10-20 medarbejdere. Mange mindre virksomheder ville simpelthen brændes deres lys i begge ende, hvis de skulle bruge tiden på det. Du kan sidde og bruge hele dagen på SEO, men du kan ikke fange, de kunder der kommer ind og ser på dit website, fordi du ikke gør noget for at få dem på din liste, og du har ikke noget at sige til dem når de endelig tilmelder sig.

Ditte: Nej.

Morten Spindler: Nå, men i forhold til… Hvis du skulle nævne en specifik ting du havde fået ud af Club Fearless, hvad ville det så være?

Ditte: Altså hvis det skulle være én specifik ting, så tror jeg det ville være at lære at beskrive hvad problemet er. En anden ting er storytelling, så det bliver en spændende måde man beskriver problemet på. Men umiddelbart det med at diagnostisere kundens problem (fremfor bare at hælde løsninger ud over dem).

Morten Spindler: Ja.

Ditte: Det er nok det jeg har lært, som har været vigtigst for mig at få fat i.

Morten Spindler: Og hvis du skulle tage en specifik feature ved selve Club Fearless (Månedsbreve, facebookforum os), hvilken synes du så har været mest gavnlig?

Ditte: For mig er det helt klart facebookgruppen. Jeg er tit i dårlig tid, så derfor er det for mig helt vildt godt det der med, at f.eks. skal jeg have en email ud i aften, så kan jeg bare lægge noget ud i gruppen og så har jeg feedback i løbet af en time, så jeg kan få den afsted. Det er det jeg har haft mest glæde af. Jeg er udemærket klar over at jeg ikke bruger gruppens fulde potientiale på denne måde, det er desværre bare ikke altid tiden lige er der til det.

Morten Spindler: Nåh ja, men jeg kunne jo egentlig også have bygget flere ting ind i det, men det har jo været et forsøg på at lave en bredde, så nogle får noget ud af teleklasser og nogle får noget ud af facebookgrupper og andre får bare mere ud af nyhedsbreve. Men det er jo meget interessant at høre, og iøvrigt er du jo altid velkommen til at tagge mig i dine opslag.

Ditte: Ja, okay! Det var jeg faktisk også lidt i tvivl om, det er jo ikke en del af gruppen sådan rigtigt vel?.

Morten Spindler: Nej, men det bliver det måske lidt mere nu, fordi der er mange som har svært ved at komme på teleklasserne.

Ditte: Ja for mit vedkommende er det faktisk lige før jeg hellere vil have en teleklasse hver anden måned, og så måske til gengæld at du var inde i gruppe 2x10min om dagen, jeg går ikke ud fra, at din feedback meget tidskrævende, men det kræver selvfølgelig at du lige er derinde.

Morten Spindler: Nå ja, men det der jo nogengange kan være svært, det er at så lægger folk 2 lange mails op, og hvis man så skal sætte sig ned og fundere over hvad man kunne hjælpe med her, så kan det faktisk godt tage noget tid.

Ditte: Personligt tænker jeg, at det ville jeg ikke forvente af dig fra dag til dag, så ville du skulle sætte ekstremt meget tid af, og så kommer man måske til et punkt, hvor et abonnement på 500kr ikke retfærdiggør det mere. Men jeg tænker, at jeg er også ret sikker på, at du kan kigge på en hvilken som helst mail og så indenfor 5 min komme med noget konstruktiv feedback.

Morten Spindler: Ja, jamen det er jo også helt rigtigt.

Ditte: Så jeg tænker at det der lange er til teleklasserne, og det andet kunne være det lidt hurtigere. Altså sådan har jeg det i hvert tilfælde selv.

Morten Spindler: Ja det er rigtigt. Jeg har lettere ved at sætte mig ned i 3 timer og have det her mindset, hvor jeg skal komme med et eller andet. Nogle gange kommer der helt et tema i det, når jeg kan se der hele tiden er nogle tendenser, så på den måde er det meget godt at have det med. Men det er rigtigt, den hurtige feedback er ofte meget mere værd, og det er også det jeg selv oplever andre steder.

Ditte: Ja. Det er den der er mest værdifuld for mig. Det er faktisk også derfor jeg ikke har tagget dig, fordi jeg har tænkt at det ville blive for meget, eller ikke så ofte i hvert tilfælde.

Morten Spindler: Jamen DU må gerne i hvert tilfælde. Det betyder noget for mig at jeg kan mærke folk har investor mindset. Hvis det er nogen der er kommet for at suge så meget som muligt på 2 måneder og i øvrigt ikke bruger det til noget som helst… jeg har prøvet at give feedback på teleklasserne 3-4 gange, og det er det samme jeg siger hver gang, men de bruger det ikke til noget, så bliver jeg altså bare mindre begejstret.

Ditte: Haha, ja det kender vi vist alle godt!

Morten Spindler: Ville du anbefale til det til andre at være med i Club Fearless?

Ditte: Ja, og det har jeg faktisk også gjort. Mange gange faktisk! f.eks. har jeg er fætter der er advokat - det er jo oplagt! Jeg har en kusine der er tandlæge - også oplagt! Hvis jeg fik sådan en: “Ved du hvad der sker hvis du ikke får renset tænder hver halve år?”, så tror jeg da nok lige jeg ville læse den ikke? 

Så jeg sælger dig faktisk til alle mulige.

Morten Spindler: Fedt! Tak! Jeg står jo meget snart klar med et grundforløb, som jeg vil sige kan være en god ting for mange. Altså alle dem her som ikke rigtig ved hvad et udsendelses system er og alt muligt. Det tror jeg bliver et godt “add on”, hvor jeg håber at det også vil få nogle til at blive sluset ind i klubben med tiden, men der er faktisk mange der har brug for at være nede i det aller mest basale.

Ditte: Ja og jeg kan også godt forestille mig, hvis man bare lige mere eller mindre lander i gruppen og ikke rigtig ved hvad et nyhedsbrev er, så er det lidt uoverskueligt at gå igang med ikke?

Morten Spindler: Ja det er klart, så det kommer inden et længe, jeg er ved at være færdig med det, men nu har jeg heldigvis lige fået travlt, haha! Morten Spindler: Ja det var det samme her. NÅ… men, hvad har været din største udfordring med din forretning i løbet af det sidste halvandet år?

Ditte: Okay nu lyder det bare totalt “Happy-go-lucky”, men jeg føler faktisk bare, at det er gået rigtig godt. Altså man kan selvfølgelig altid tænke over hvad der kunne være fedt at gøre som det næste, eller hvordan vil jeg godt udvide, men jeg føler faktisk ikke jeg har haft store udfordringer sådan. Jeg synes faktisk det har været utroligt enkelt at gå igang med, også fordi jeg jo udviklede et online-forløb ret tidligt efter jeg startede i gruppen. Så jeg har jo brugt 1,5 år på at få sat det i system og få det solgt, så man kan sige, det jeg skal til at gøre nu er, at jeg skal til at lave nogle mindre forløb, men det er jo ikke en udfordring, det er jo bare sjovt for mig.

Morten Spindler: Ja udfordring, det er jo det der når man lige pludselig løber tør for penge eller sådan noget. Det kan jo ske selvom det går godt.

Ditte: Men der kan man så sige at jeg bare har været i en rigtig fin situation, for jeg skal jo ikke investere noget andet end tid vel.

Morten Spindler: Sælger du kun forløb, eller sælger du også enkelt timer?

Ditte: Jeg sælger enkelt timer, men jeg sælger dem ikke i nyhedsbreve. Jeg foretrækker at have den fleksibilitet i min hverdag, at jeg ikke har for meget booket ind. 

Morten Spindler: Det er da også sjovere. Nogle gange sælger Tanja også enkelt timer, og så tager hun 750kr i timen, hvilket jeg faktisk mener er for billigt.

Ditte: Ja det er det også.

Morten Spindler: De gange hvor hun så skal det, det er som regelt efter hun allerede har arbejdet flere timer. Og så kommer hun bare senere hjem, og det er i virkeligheden noget røv og nøgler!

Ditte: Ja lige præcis, nogle gange skal man også tænke over om det er de penge værd.

Morten Spindler: Hvis du skulle give et godt råd til nye medlemmer, hvad ville du så sige?

Ditte: Så er det at lytte. Det er nok det jeg ind imellem kan blive mest træt af i gruppen. Det er folk der kommer ind med en anden mening end den du har, og så tænker jeg, at det er også fint, det kan man jo sagtens have, men jeg synes også man skal have en villighed til at prøve det her i 3 måneder, og se hvad der så sker. Jeg blive utroligt træt af dem der kommer ind med en anden holdning og dybest set ikke er villige til at afprøve det nye, og nærmest bare sidder og er sure.

Morten Spindler: Ja så man nærmest tænker: “Hvad er det egentlig du vil her?”. Men der er jo virkelig nogen der kommer ind på den måde som du siger.

Ditte: JA, så hvis jeg skulle et godt råd ville det være, at give det en reel chance, selvom det måske virker en lille smule anderledes end det man er vant til og det man ellers har hørt. Om ikke andet, så give det 3 måneder, hvis det er helt håbløst, så kan jeg altid gå tilbage til de gamle vaner. 

Morten Spindler: Ja og det er jo pudsigt, for man forventer lidt, at folk kommer ind og siger: “Nu skal jeg prøve at lære det her, for jeg vil gerne prøve at gøre noget der er anderledes, end det jeg gør nu”, men hvis man alligevel vil det man altid har gjort, så giver det ingen mening, og så kommer man ikke videre.

Ditte: JA, lige præcis! Men altså man skal give det en chance, for der er jo nogle ting der er markant anderledes end hvad man ellers hører, og der skal man jo lige turde at prøve.

Morten Spindler: Så har jeg kun tilbage at spørge om du har noget du vil tilføje.

Ditte: Nææh egentlig ikke, jeg føler vi har været godt omkring.

Morten Spindler: Jamen så vil jeg bare sige tak for din tid, vi snakkes ved Ditte!

Ditte: Ja selv tak, hej hej!

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
Mobil 40 37 92 95
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.