En gammel lektion, der stadig... Passer

Lige omkring den forrige istid var der en dansk komiker, som hed Dirch Passer.

Dengang syntes folk, at han var sjov, og på mange måder holder hans humor stadig, selvom det ind imellem bliver liiiiige vel meget teatralsk til min smag.

Men pyt.

Han havde den her sketch, hvor han spiller en stor baby, der ikke helt har lært at tale endnu, og der snakker han om sin mor der drikker.

Min mor drikker...

...en fin ny sweater til mig.

Som jeg sagde.

Måske lidt bedaget og teatralsk.

Men alligevel.

Han fangede sit publikums opmærksomhed med noget de ikke ventede, og noget som faktisk er lidt...

...skal vi sige grimt?

Og lige der (i den sketch, som alle i min generation eller før sikkert husker)... ligger en meget vigtig lektion gemt.

Det havde ikke været sjovt, hvis han havde sagt:

Min mor strikker.

Jo, måske i dag, for struk er (i modsætning til druk) en kunst, der sikkert snart vil blive glemt. Men da Dirch Passer var stor (både af krop og af format), var det meget usædvanligt, hvis en kvinde ikke strikkede.

Okay, her ligger en lektion mere.

(Min forbandelse er, at jeg ikke kan skrive en sætning uden at komme i tanker om en ny lektion).

Den tager vi lige som en...

...Indskudt lektion:

= = =

Hvis du kopierer andres tekster og idéer, så kommer du til at fremstå som en copycat (for det VIL blive opdaget), og du risikerer, at teksten slet ikke passer til det sted, hvor dit publikum er lige nu. Hvad Spindlermans pointe? ALTID skrive dine egne tekster, så de er friske og sprudlende fulde af nyt liv.

= = =

Men tilbage til den første lektion.

Altid huske, aldrig glemme...

Det er ikke det normale og pæne, der fanger dine læseres opmærksomhed, det kan de finde overalt.

Det der fanger deres opmærksomhed er, når du siger eller gør noget, som stikker af fra normerne, at folk spærrer øjnene op. Lige nu er jeg igang med at teste farven på en hjemmeside-signup-box, og jeg mødte en del modstand, da jeg foreslog at bruge en farve, der stak fuldstændig af fra resten af designet.

Resultatet var dog vildt.

Vi er stadig i testfasen, men det ser ud til at den farve, som jeg valgte, konverterer næsten dobbelt så godt, som den farve de andre i marketing teamet kunne være med på.

Betyder det, at bestemte farver er bedre end andre?

Og at du kan overføre det direkte til din hjemmeside?

Nej.

Det betyder, at du ikke skal forelske dig i dine farver og dit design, men i de tal, som rykker.

Og så skal du hele tiden blive skarpere til at stille dig selv spørgsmål, som udfordrer dine egne dogmer.

Et eksempel?

Hvis dit website kunne generere dobbelt så mange kunder, turde du så vælge en tudegrim farve på din signup-box?

Hvis du kunne hjælpe flere kunder ved at skrive tekster, som ikke er kedelige, ville du så turde stå på mål for det, når der (med usvigelig sikkerhed) dukker trolde op af søen og hvæser ad dig, blot fordi du stak din næse ud over vandet?

Det er glimragende spørgsmål, og jeg dyrker dem dybt og grundigt i min kommende bog.

Og i disse dage skriver jeg på et kapitel, hvor emnet er principperne i Seth Godins bog "Purple Cow", hvor du skiller dig ud fra konkurrenterne på en måde, hvor de kommer til at fremstå som tøsedrenge og du springer ud af skyggerne som helten, der redder dem fra rædsler, ondskab og det der er værre.

Indtil bogen er klar til salg og grimt brug?

Må du nøjes med skype coaching (sælges kun til læsere af mine daglige emails).

 

 

Morten Spindler

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.