Knapper, der skader din forretning (punktum).

Jeg var på udkig efter hylder til garagen.

Så jeg lurede (naturligvis) ad google til og fandt en side på »fix og færdig«, som havde gode tilbud og lidt tekst om hylder, der ikke var ret lang, og nede under teksten var en underlig knap...

Den sagde:

»Vis mere tekst«.

Teksten var egentlig kedelig, men jeg tænkte at jeg lige skulle se, hvad der foregik bag den knap.

Måske en lyserød elefant kom springende ind i haven til Alexander, der går og bygger hundehegn?

Eller måske jeg ville få et endnu bedre tilbud.

Men ak.

Som forventet fik jeg mere kedelig tekst, og jeg skyndte mig at lukke hele siden.

Men bagefter blev jeg nysgerrig...

Sådan rent fagligt, du ved.

For når man laver sådan en knap med "Vis mere tekst". Når man aktivt beder sin webprogrammør til at stille kaffen fra sig og bruge kostbar tid på at udvikle en knap, der ikke tjener læseren noget fornuftigt formål (bortset fra irritationen over at have åbnet mere kedelig tekst)...

Så må der være en grund.

Og det her er helt oprigtigt.

Jeg kender ikke grunden.

Hvis du gør, så er du velkommen til at skrive og oplyse min tilværelse.

Men igen, drevet af de ting jeg har set og hørt igennem mange års arbejde med marketing, så tror jeg snildt at der kunne være tale om en af de der ting, man gør for at klappe sig selv på ryggen over fint arbejde... Du laver en knap, der er så pirrende, at folk ikke kan lade være med at trykke på den, og så viser du stolt statistikken frem til et møde, hvor folk med kongeblå slips skal bekræftes i, at de har ansat de rigtige folk. Imens klikker folk væk fra hjemmesiden lige så hurtigt som amerikanske politikere fordufter fra stripbarer under en razzia.

Fordi nej...

Det gavner ikke min oplevelse, at du tvinger mig til at trykke på en knap, når jeg skal læse din tekst.

Det samme gælder når du sender en email, hvor du skaber kunstig trafik til dig blog ved kun at vise folk halvdelen af teksten, og så tvinge dem til at klikke ud på din blog og læse resten (hvis de gider).

Det der gavner min oplevelse som kunde (og læser)...

Er at du gør ALT i din magt for at underholde mig.

Og lede mig på vej med nyttigt indhold.

Så næste gang du tænker på at oprette barrierer, der kun har til formål at stive dine slatne statistikker af... så er mit forslag at du lader være og fokuserer på ting, der faktisk er en god service for dine kunder. Og ja, det gælder også de der KOMPLET LATTERLIGE små standere med 4 knapper fra glad-til-sur smiley, som man kan trykke på, når man går ud af et supermarked.

Hvad fanden har I ud af det?

Snak dog med kunderne i stedet.

Supermarkederne har med statsgaranti ikke testet, om der er en tendens til at de kunder som trykker på de dimser, også er dem som i forvejen er tilfredse. Så hvis 75% af de tryk de får er tilfredse, men kun 20% af kunderne trykker, og de 80% som ikke trykker...

Generelet er utilfredse?

Åhr, man jeg bliver så træt.

Men det fede ved e-mailmarkedsføring.

(Når du gør det rigtigt).

Er at du kan skabe en åben dialog med både tilfredse og utilfredse kunder, og hvis du er (bare det mindste) som mig, så kan du også strategisk skræmme de kunder væk, som alligevel vil give dig bøvl og ballade over ingenting.

Du ved.

80/2o-reglen.

20% af dine kunder giver dig 80% af bøvlet.

Tænk hvis dine e-mails kunne sortere dem fra, og (stort set) kun beholde de andre 80%, som køber og er glade?

Det kan jeg.

(Siger bare).

Og jeg skriver om det i min bog, der (som du ved) udkommer den 1. september.

Word up.

 

 

Morten Spindler

 

  

Skal vi trykke på nogle knapper sammen?

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.