Logik eller frygt? Hvilken tjener dig bedst i din forretning

20190523

I en super relevant og meget interessant konversation på fjæsets (ellers ulidelige) bog, blev jeg udfordret på min holdning til daglige emails.

En begavet fyr, som jeg har stor respekt for, luftede den idé at den tillid han nyder fra sine læsere ville blive formindsket, hvis han øgede frekvensen af emails fra 1 styk om ugen til ... mere end det.

Og det er en helt normal frygt at have.

Ikke mindst fordi de fleste har den.

Og hvis du ser det i et evolutionært fugleperspektiv, så er der gode grunde til, at de fleste af os er bange for at blive for anmasende.

Til middagsselskabet.

På jobbet.

I møder.

Og ja, til vores læsere på den højt skattede e-mailliste.

For ti-tusinder af år siden ville det være den visse død, hvis du blev smidt ud af den »stamme«, som du var en del af, og derfor har de gener, som giver dig »ondt i maven«, når du gør noget, som kan irritere flokken... fået en stærk position evolutionen.

Det er faktisk så simpelt.

Men som mange andre former for frygt, så er den fuldstændig irrationel, og de fleste har allerede overvundet den på for eksempel Facebook. Jeg ser både private og professionelle poste adskillige gange om dagen på Facebook, uden nogen former for frygt for at blive udstødt af fællesskabet. Og husk lige på, at dem som læser dine opslag på Fakebook sagtens kan være folk, som ikke har den fjerneste interesse-fællesskab med dig, og som tænker: »Hvad f*nden er det for noget bæ«.

Hvorimod...

Dem som skriver sig op på din e-mailliste...

Har hejst et tydeligt flag, hvor der står: Jeg er interesseret i det du sælger, vil du fortælle mig mere?

Du kan goddt se, hvor jeg vil hen, ikke?

Når du skal vurdere, hvad der er mest hensigtsmæssigt i din markedsføring, så kan det være klogt at træde lidt tilbage og tænke over, om den frygt, der holder dig tilbage fra at gøre det der virker... virkelig er hensigtsmæssig og arbejder til din (eller for den sags skyld dine læseres) fordel.

Det er værd at tænke over.

Til i morgen.

Kan du forresten gætte, hvorfor min klub for ambitøse e-mailmarkedsførere har fået navnet »Fearless«..?

Den åbner snart.

 

 

Morten Spindler

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.