Emneliniens forbandelse...

1001_subjectlines_spindlerman

Ja, det er lidt selvimodsigende...

Jeg udgiver en e-bog med (og om) emnelinier, og det første jeg gør derefter, er at nedtone emneliniens betydning. Men selvom den lille sætning, som skal sælge dig på at åbne min email har stor betydning, så ER der mange, som misforstår og i nogle tilfælde overdriver dens betydning… et eksempel er de uforholdsmæssige ressourcer der bliver brugt på at split-teste emnelinier for at se, hvilke emnelinier, der giver den bedste åbningsrate.

Faktisk er det næsten altid meningsløst – og misforstået – at fokusere på åbningsrater i sig selv. Du skal være opmærksom på dem ja, men fokuseret på dem?

Njet.

Lad mig forklare...

Åbningsrater er et øjebliksbillede, som ikke siger en dampende hattefis om, hvor meget du ender med at sælge på den enkelte mail.

Hvordan jeg ved det?

Fordi jeg har lavet (og set) så mange tests, at jeg kan blive træt bare ved tanken om at tælle dem.

Og resultaterne af at splitteste emnelinier skøjter næsten altid rundt i øst og vest.

Jeg har mere end een gang set resultater som dette...

EMNELINIE A: Højeste åbningsrate, laveste salg i kr.
EMNELINIE B: Laveste åbningsrate, højeste salg i kr.

Der er sikkert eksperter derude, som kan ‘bevise’, at jeg tager fejl, og fred være med dem. Hvis de (med møje og besvær) kan hive nogle få promille mere salg ud af en email ved at bruge deres bedste kræfter på splittests, så skal de have lov.

Men jeg har en mere pragmatisk tilgang.

Og den er…

Test dine emails ved at eksperimentere imellem forskellige typer emnelinier og skriv ofte (helst hver dag).

På den måde opbygger du med tiden en god fornemmelse for at skrive dragende emnelinier og tekster, der understøtter det budskab, som din emnelinie lægger op til… og som sælger. Du er velkommen til at lade dig inspirere af mine daglige emails, og jeg vil med glæde guide dig, hvis du skulle få lyst til at være med i min medlemsklub for ambitiøse e-mailmarkedsførere.

Anyway, der ER situationer, hvor selv jeg anbefaler at splitteste emenlinier.

For eksempel når du skal teste en overskrift til en Facebook-annonce.

Der kan du med fordel splitteste forskellige versioner af overskriften til din liste af allerede responsive læsere, for at finde det budskab, som bedst appellerer til dit kernepublikum.

Men mange faktorer skal være på plads.

Du skal have flere tusinde læsere.

Og du skal vide hvad du gør, ellers ender du med data, som ikke er mere pålidelige end at spå i kaffegrums eller teblade.

Mere...

Du skal (som jeg skrev oppe i starten) være ... opmærksom ... på om dine emails bliver leveret og ikke ryger i spam-filtre, så i DEN kontekst (og en lille håndfuld andre), kan åbningsrater give dig et hint.

Men de er ikke målet.

Når du fokuserer på at skrive underholdende (i stedet for åbningsrater) - og gøre det hver dag - så dyrker du netop din åbningsrate OG din liste vil være responsiv AF, hvilket i praksis betyder, at de lunkne læsere, som alligevel ikke gider dig afmelder sig, fordi du skriver ofte om noget, de ikke er klar til at købe.

Og de andre?

De bliver knyttet tættere til dig, og vil være langt mere tilbøjelige til at købe dine produkter.

Det er ihvertfald MIN beskedne erfaring fra at skrive og udsende mere end 3k emails over 9 år i bunker af brancher til masser af lister.

Og nu er vi ved vejs ende for i dag.

Her er et link til stedet, hvor dem med ben i næsten dyrker frygtløs emailmarkedsføring sammen med yours unholy:

spindlerman.dk

 

 

Morten Spindler

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.