Simpel vs komplex storytelling

Lasse-Leifs dukke Luske-Lise vil være verdens bedste slangetæmmerske, og derfor har Lasse-Leif besluttet at han vil være verdens bedste politibetjent.

Storytelling i en 4-årigs univers er ikke helt det samme som storytelling for voksne.

Og så alligevel.

Principperne er de samme, og en af de ting, jeg altid anbefaler mine undersåtter i kongedømmet »fearless« er at skrive deres emails, så en 12-årig kan forstå dem – uden gentagelser.

Det kan muligivis ikke altid lade sig gøre, sådan hundrede-P.

Men bare det fokus vil ændre på, hvordan du strikker dine emails sammen.

Men hvorfor skrive »ned« til folk?

Bliver begavede mennesker ikke trætte af, at du taler som om de var børn?

Jo, det kunne man fristes til at tro.

Men sandheden er en anden.

Forskning (og iøvrigt min erfaring) viser, at når du gør det rigtigt og forklarer dig i et let forståeligt sprog – gerne med flere korte ord end lange – så vil du blive opfattet som mere begavet og vidende end hvis dine mails er svære at forstå.

Der KAN være tidspunkter, hvor du ikke skal skrive på den måde.

Tidspunkter, hvor dine tekster er NØDT til at være svært at forstå.

Et eksempel er indlæring...

Når folk skal lære noget, er der forskning som viser, at det IKKE nødvendigvis er en fordel at gøre teksten let læselig eller overskuelig, for hvis man skal anstrenge sig for at læse det, vil man huske det bedre. Men så er man jo også allerede solgt på idéen om, at skulle læse stoffet.

Med e-mails er det (som regel) helt modsat.

Du er (som skribent) til eksamen hele tiden, og dine emails skal derfor være superlette at fordøje.

Og så skal der være ET bestemt element, som de færreste forstår (spørg mig ikke, hvorfor de ikke forstår det, for i min verden er det indlysende). Det indgår stort set ALTID i mine emails, uanset om jeg skriver dem for mig eller dig, og i min kommende håndbog for fearless-medlemmer er der naturligvis også et kapitel om det element...

Et element, som selvfølgelig også findes i overflod i alle bestseller børnebøger.
Eller måske ville det være mere korrekt at kalde det et...

Princip.

Gjort rigtigt virker det nemlig lige så pålideligt som tyngdekraften.

Men hvilket element eller princip taler jeg om?

= = =

Underholdning, naturligvis.

= = =

Hvis du kobler det med info om dine produkter, kalder jeg det »infotainment«. Og når du underholder din læser (især med noget, som foregår i hendes verden), kan du aldrig gå galt i byen. Det er derfor at Hollywood-stjerner tjener flere hundrede (hvis ikke tusinde) gange så meget som de bedst betalte lærere.

Folk er i bund og grund ligeglade med informationer.

De vil ikke belæres.

De vil underholdes og købe historien om det du bringer ind i deres liv.

Hvis du har brug for (min) hjælp til at skrive, så tager jeg (måske) een kunde ind i efteråret.

Men ikke for enhver pris.

Jeg har standarder, og en af dem er ø-ko-mi.

Du skal være villig til at investere 30-60.000 kroner – ikke på mit glatte ansigt, men på din tillid til, at jeg kan smække mindst 5-10 x så meget i din kasse med det projekt vi laver sammen (og tro mig, jeg kommer til at vende alle sten på dét alter, så hvis vi først går igang, bliver det som at stjæle sand i sahara. Easy peasy.)

Er du interesseret, kan du se alle detaljerne nedenfor.

Ellers må have endnu en fortryllende dag.

 

(Du skal starte med at skrive dig op på min mailliste)

https://www.spindlerman.dk/

 

Morten Spindler

 

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.