Hudskifteren Beorn's dødsens Facebook-dilemma

20191026.jpg

I hobitten, hvor selskabet med 13 dværge, 1 hobbit og en troldmand, bliver jagtet af et kobbel warg-riders (orker på store bidske ulve), leder Gandalf dem hen til et skjulested, og da spørger Thorin Oakenshield om ham som ejer huset er friend or foe (ven eller fjende)…

Her er samtalen, der følger:

= = =

Gandalf: Neither… He will help us, or he will kill us.

Thorin: What choice do we have?

Gandalf: None

Hvorefter de tager chancen, og løber til huset, hvilket viser sig at være en god beslutning, for (The skin-changer) Beorn (der let kunne have dræbt dem alle) redder dem faktisk, også senere i filmen, hvor han indtager sin bjørne-form og går ork-amok i 5-hære slaget ved det ensomme bjerg.

= = =

Og dette billede er den perfekte indledning på den sang, jeg vil synge her om Facebook ads, for mange små forretninger har tilsyneladende ikke andet valg end at annoncere på Facebook, men er også (med rette) bange for, at prisen på leads fra Facebook kan blive så dyr, at det tager livet af dem, i stedet for at hjælpe.

Det er et grimt dilemma, som resten af denne sang belyser...

Jeg har set mange forskellige kampagner igennem de seneste 5-6 år – i en hel del forskellige brancher. Og i en stor del af de kampagner har jeg haft en finger med i spillet, og i en mindre (men stadig pæn) del har jeg stået for 100%.

Alligevel har jeg ind imellem følt mig magtesløs, for det er komplekse mekanismer, der påvirker skidtet og der er en lang og træg læringskurve, blandt andet fordi du skal bruge rigtig mange penge på en splittest, før du har data nok til at se, om de forskellen på 2 billeder eller 2 tekster er DET, som gør forskellen i resultater – eller det blot er tilfældigheder.

To læringer står dog ud, så klart som når… æh, jeg mener HVIS nogen fyrer en hørmer under et yoga-stilheds-retreat med sagte musik.

Den første og mest trælse er, at prisen hele tiden stiger.

Det lead, som i dag koster 50 kroner, vil med garanti (når alt andet er lige) koste 60-70-80-90-100 kroner om et stykke tid. Og prisen vil stige hurtigere end inflationen.

Bare ærgerligt, sunnyboy.

Den anden..?

Er at det, der virker i dag, ikke vil virke i morgen (eller en anden morgen, men på et eller andet tidspunkt ebber effekten ud, så sikkert som døden fra Lübeck). Du skal hele tiden finde nye måder at sno dig i en konkurrencespiral, der konstant bliver mere og mere hidsigt turbolent. Og det handler på ingen måde kun om at finde metoder til at skaffe billige leads. For nylig talte jeg med en fearless warrior, som havde skaffet leads for omkring... 8,- KRONER PR. STYK ...og hvis du ved noget om Facebook-annoncering, så er du klar over, at det næsten er mistænkeligt billigt, og... Det var da også for godt til at være sandt, for selvom det ikke var løgn – der strømmede faktisk leads ind til den pris. Problemet var bare, at de ikke købte noget. Det endte med at være næsten 10.000,- surt tjente kroner spildt på en kampagne, der nok konverterede leads, men ikke gav salg (og hvad skal man så med dem?) – og de nye læsere var vel at mærke blevet sendt igennem en emailserie, der NORMALT konverterer (sælger) lige så sikkert som kedsomhed på et nationalmuseet for frimærker.

For et års tid siden så jeg noget lignende…

Der spildte en af mine større kunder mindst 5-6 gange så mange kroner, med samme resultat. Disse leads var forjættende billige pr. styk, men der kom ikke nogen salg ud af dem.

Så hvad er moralen?

Skal du holde sig væk fra Facebook-ads, medmindre du har så mange penge, at du skal have flere ansatte til at læsse kasserne med pengesedler, som strømmer ind fra dine sæksy-fancy-funnels?

Nej-nej, da.

Min kvindes forretning har stor glæde af de mange konverterende leads, som faktisk strømmer ind fra annoncer på Facebook.

Jeg bruger det også.

Og mine kunder gør det.

Nej, moralen er den her.

Pas på.

Lad være med at blive for afhængig af dem, og sørg for konstant at udvikle dig, så du er i stand til at få idéer og til at skrive tekster der pirrer de rette mennesker i dit kernepublikum.

Om få dage kan du købe abonnement på mit månedsbrev (fearless email rampage), hvor du også får adgang til en masse bonus-fordele (se herunder).

Vores fokus er ikke primært Facebook ads, men du kan sagtens få sparring fra nogen, der arbejder meget med det.

Det du lærer, er at udvikle idéer og tekster.

Og ja, dem kan og skal du også bruge på Facebook.

Her er listen over bonusser, som du får med for en flad 20’er om dagen incl. moms (og incl. det trykte månedsbrev, som lander i din postkasse midt på måneden.

= = =

* Teleklasser med direkte sparring (der finder du for eksempel samtalen med før omtalte fearless-medlem, og kan få inspiration til dine egne fb-ads).

* Facebookgruppe, hvor vi har daglig sparring om e-mailmarketing og beslægtede emner.

* Forum og arkiv i Simplero, hvor du finder guld til de grå dage, hvor du lige så godt kunne lære noget, der skærper dine egne evner i stedet for at glo på underholdning på youflix og nettube.

* Direkte e-mailsparring med yours unholy (i begrænset omfang, men ikke desto mindre).

= = =

Imens du tænker over den, kan du sikre dig, at du er tilmeldt min black-friday-liste herunder (det koster gratis, og du FÅR endda en værdifuld bonus, selvom du ikke kjøwer noget).

(Kun for læsere af mine daglige emails > )


 

Morten Spindler