Historiens dårligste iværksættertip

En af de vigtigste bøger, du nogensinde vil læse, er Seth Godins...

= = =

The dip

= = =

... og her skal jeg (med vanlig kynisme) spolere lidt af festen for dig ved at fortælle dig en af de mange gode pointer, han så fint beskriver i dette sublime lille værk – jeg har den som lydbog, og jeg har hørt den dusinvis af gange...

= = =

A winner never quits, and a quitter never wins...

—> BAD ADVICE

= = =

Og ja, det er sandt nok, at folk der altid giver op når de møder lidt modstand, får svært ved at nå i mål med noget, men her hører fornuften i rådet også op, for hvis du aldrig opgiver projekter, der viser sig at være en blindgyde, så har du påtaget dig en version af ordsproget, som er et farligt vrangbillede.

Alene i år har jeg 'opgivet' mindst 3-4 projekter, som var en blindgyde.

I nogle tilfælde har jeg bare sadlet kraftigt om.

I andre er jeg stået helt af hesten, har vendt mig om og ikke set mig tilbage...

Et eksempel.

Jeg har lige besluttet at sende en pæn forudbetaling tilbage til en kunde, og det det på trods af, at jeg allerede havde lavet arbejde for LANGT mere end den forudbetaling kan dække.

Vi skulle lave en kampagne sammen for kundens produkt.

Jeg skulle skrive til kundens liste.

Men først skulle jeg bruge en del timer på at sætte mig ind i en kundens univers og branche. Jeg skulle forstå målgruppens udfordringer og vurdere om min kundes produkt var pengene værd. Og jeg skulle gøre det på rekordtid (indenfor 2-3 dage), og SÅ gå igang med en kampagne – hvilket jeg gjorde.

Jeg byggede 2 landing pages og skrev 7 emails + en artikel.

Og det var kun begyndelsen...

Idéen var, at vi skulle dele rovet i porten.

Alt sammen meget fint, hvis der var penge i skidtet.

Jeg bad om en forudbetaling som kundens »risikovillige« kapital, og jeg ville lægge min tid som risikovillig kapital.

Det viste sig dog at være næsten umuligt at ruske kundens læsere ud af deres tornerosesøvn, også selvom det produkt vi solgte var på papiret var interessant og ret billigt... MEN den slags er altid eksperimenter, og en af de vigtigste kvaliteter du kan besidde som e-mailmarkedsfører (og menneske), er viljen til at sige stop, når du har god evidens for, at du er på vej ud af en blindgyde.

I dag kastede jeg således håndklædet, fordi jeg var så sikker, som jeg kan være på noget, at vi ville smide gode ressourcer efter dårlige.

Andre ville måske have fortsat, fordi de havde brug for at se om vedholdenhed kunne have ændret på billedet. Men jeg er ikke »andre«, og jeg har kørt så mange kampagner til så mange lister og brancher, at jeg efter 7-8 emails og en simpel survey (som læserne dårligt gad besvare), kan forudse, hvor meget (eller lidt) salg, der vil komme, hvis jeg smider dagevis af arbejde efter en kampagne, der den første uge ikke har givet nævneværdig respons...

Det er værd at tænke over.

Iøvrigt.

Hvis du gerne vil have mit input til dine kampagner, så kan du stå på mine skuldre for et ret beskedent beløb, sammenlignet med prisen for de mange blindgyder, der findes i e-mailjunglen derude...

Din investering er 20 kroner om dagen incl. moms.

(Kun for læsere af mine daglige emails > )

 

Morten Spindler

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.