Nyt spin på konverteringsrater

Lad mig starte med en indskudt bemærkning (hvis det overhovedet er muligt)... For nylig blev jeg hånet i en pseudo-videnskabelig debat på Facebook, hvor jeg havde trængt en uværdig modstander op i et hjørne med logiske argumenter, hvilket naturligvis fik vedkommende til at gå efter de ædlere dele, og til min store morskab, blev det antydet, at man nok ikke skulle lytte til en mand, der havde »Spin« i sit navn.

Jeg kan ikke være mere enig.

Lad være med at lytte til mig.

Jeg er styret af fornuft og dyb foragt for dobmatiske, konspirationelle overbevisninger.

Men lad os komme til dagens emne, nemlig »konverteringsrater«.

Og hvis der (i forhold til det emne) var nogen-som-helst fornuft i omløb, ville kun meget få mennesker i markedsføring tale om konverteringsrater og kun de færreste almindelige bruge så meget som 10 sekunder på skidtet – og bare for alle tilfældes skyld: Konverteringsraten kan betyde mange ting, men den mest almindelige indenfor e-mailmarketing er nok:

* Hvor mange procent af dine læsere, har købt dit tilbud.

Det kan for eksempel regnes ud pr. mail eller kampagne.

Et andet sted, hvor det kan regnes ud er: Hvor mange procent af de mennesker, som kommer forbi din »signup-side« til din e-mailliste (også kaldet din landing page eller som jeg kalder det: din »squeeze page«)… ender med at skrive sig op.

Lad os sige, a du har haft 1.000 besøgende på din side.

Af dem skriver 48 personer sig op.

Nu har du en konverteringsrate på 4,8%.

Get it?

Og det KAN være interessant at vide.

Men hvorfor modsiger jeg så mig selv ved at tale om, at ALT for mange mennesker fokuserer for meget på disse konverteringsrater.

Og hvordan kan jeg som e-mailspecialist sige, at debat om konverteringsrater imellem marketing-folk ofte giver lige så meget mening, som hvis landmænd diskuterede, hvor mange fjer deres æglæggende høns har?

(Læs: Det er spild af tid.)

Well, jeg er glad for at du spurgte.

Konverteringsrater er nemlig en af de hyppigste årsager til, at folk fokuserer på noget, der ikke flytter nålen.

Og her er et par konkrete eksempel på, hvad jeg mener.

I ovennævnte tilfælde har du stadig alt arbejdet foran dig med at finde ud af om de 4,8%, der skrev sig op, rent faktisk ender med at købe noget af dig, og så længe du ikke ved det, kan det være spild af tid at forsøge at få tallet op. I stedet skulle dit fokus måske være på, at finde et budskab, som giver KUNDER, fremfor bare en masse læsere.

Et andet (og måske bedre) eksempel:

I sommeren 2020 tog jeg gavmildt imod et forslag om at lave en særlig Facebook gruppe med salg for øje, og den (iøvrigt også begavede) afsender af forslaget belærte mig om, at man “normalt” har en konverteringsrate på cirka X procent i den slags grupper… (og det er med vilje, jeg skriver X, for i skrivende stund husker jeg ikke det præcise tal). Hun indrømmede dog i samme mindfulde åndedræt, at det nok var et mere eller mindre ubrugeligt tal, for de situationer, hvor hun havde arbejdet med den slags grupper, var produkterne meget billigere end det 30-35 k produkt, som vi skulle sælge.

Og hun fik ret.

For som sagt, så gjort.

Vi prøvede at køre Facebook gruppen lidt efter den model, som hun foreslog, og en lige så stor del efter min egen mavefornemmelse.

Den korte udgave af resultatet?

Vi solgte direkte for 250.000 skatteplagede kroner OG byggede en ny liste af varme leads, der sikkert vil sende mindst lige så mange grunker i kassen over de kommende måneder.

Hvad var indsatsen?

* Rundt regnet 6.000 i annoncering på sociale medier.

* 3 ugers hårdt arbejde.

Okay.

* 3 ugers MEGET hårdt arbejde.

Og hvad var så konverteringsraten i omtalte Facebook-gruppe?

Well.

Når du nu spørger, så har jeg faktisk ikke regnet på det, men lad mig lige se engang…

…otte pladser divideret med cirka 40 reelle deltagere (der var over 50, men kun cirka 40, som var reelt interesseret i at købe, resten var snusere, venner af huset og medarbejdere)…

Ja, det giver jo så en konverteringsrate på cirka 20%

Men her er årsagen til, at konverteringsraten ikke kan bruges til ret meget i sig selv...

Hvis jeg havde brugt alle mine kræfter på at få flere af de 700+ læsere på hovedlisten til at hoppe med ind i Facebook-gruppen, så er det mit kvalificerede gæt, at jeg kunne have løftet tallet til over 100 deltagere. Vi kunne for eksempel have pralet af den lodtrækning om en yogamåtte, som vi havde i gruppen – eller vi kunne have lokket med andre ting.

Men min erfaring og mavefornemmelse siger mig, at salget til disse sidstte »hard-to-get« deltagere i gruppen formentlig havde været et stort og rungende NUL.

Og hvad havde det gjort ved konverteringsraten?

Det ville have sendt den ned på mellem 5 og 10%.

Jeg ville stadig have været glad, og jeg skal da ikke afvise, at vi måske kunne have solgt en enkelt plads mere.

Men som du kan se, er konverteringsraten på en måde ret ligegyldig.

Det vigtige er, at vi solgte 8 pladser (á ca. 31.000) på ny rekordtid, nemlig 3 uger.

Så indsatsen har virket.

Når du er med i mit hemmelige broderskab for frygtløse e-mailkrigere (fearless), så lærer du først og fremmest at holde fokus på principper, der flyter nålen i DIN (formentlig lille) forretning – fremfor at rode rundt med detaljer og begreber, der hører til på bonede gulve i store reklamebureauer, og eftersom jeg har nørdet med den slags siden starten af (nitten) firserne, vil jeg tillade mig den vederstyggelige påstand at... Jeg kan hjælpe dig til bedre konvertering – ihvertfald, hvis der er et marked for dit produkt.


fearless.mortenspindler.dk


FEARLESS >

(Kun for læsere af mine daglige emails.)


 Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.