Brækposer som luftballoner over de (ellers) voksnes børnehavepædagogiske regler

20200930

Min søn har lige lært mig en meget vigtig regel…

Det kom sig af, at jeg spurgte Thor om jeg måtte få en lakrids.

Drengens fredagsslik bliver tålmodigt baret rundt fra sted til sted, og det eneste sted, der som regel bliver sparet for slikkets tilstedeværelse er drengens mund. I modsætning til hans grådige far, kan han spare på det og som regel holder det stort set indtil onsdag, hvor hans mor ofte forbarmer sig og køber lidt overgangsslik, så han ikke skal opleve 2 langtrukne dage inden næste ladning bland-selv-sukker bliver serveret i en af papirsposerne fra Bilka

Og indskudt…

Min eneste alvorlige anke ved bland selv slik, er at posen bliver vejet med.

Anyway, som svar på mit spørgsmål sagde sønnen:

Far, det hedder ikke »Må jeg få en lakrids, det hedder BE OM, det siger de ovre i børnehaven«.

Tsk.

Jeg bliver så træt af den slags sprog-politi.

Og misforstå mig ret, jeg bliver også selv spids og vranten, når folk siger:

= = =

Han tog hans tøj af og lå sig ned, hvor hønen før havde lagt.

= = =

Og det er mest fordi jeg ikke forstår behovet for at trække tøjet af Hans før man lægger sig i en hønsegård.

Men lad nu det ligge og samle lugten af møg i høet.

Tilbage til sporet.

Og til dagens pointe, som er, at jeg ofte hører de der marketing-GruRuer højt på strå tale om ord og fraser, man ikke må bruge i copywriting (jeg har sågar set BØGER om emnet), lidt lissom bræk-pose-pædagogikken (no offense), der dikterer at børn ikke må nuancere sproget med…

* Vil du være sød at give mig en skive rugbrød.

* Kan du række mig smørret.

* Åh, hvor ville jeg gerne smage sådan en nutellamad.

* Jeg har lyst til et glas vand.

…men i stedet skal sige

BE OM rubgrød.

BE OM smør.

BE OM nutella.

BE OM vand.

Jeg ved selvfølgelig godt, at det er lettere at administrere EN REGEL, nemlig at alle børn skal sige BE OM i stedet for JEG VIL HAVE eller GIV MIG, men er det virkelig den slags børn vi gerne vil have? Jeg bliver sku’ mere stolt af min 5-årige søn når han (helt af egen drift) siger på engelsk »We have no more balloons, we have to get some balloons«, end når han bjæffende gentager nonsens om at vi kun kan bede pænt om noget ved at klappe hælene samme, løfte armen og råbe BE OM balloner.

Sådan er det med børns sprog.

Og sådan er det, når du skriver dine emails.

Tal som du snakker og brug gerne helt unødvendige fyldord, hvis du lissom synes at de gør historien lidt mindre poleret og lidt mere nuanceret.

Og ja, lidt mere dig.

I morgen frigiver jeg en sprit-ny serie videoer med titlen:

Spindlermans 9 mest profitable storytelling modeller.

Der kan du finde inspiration til noget, der (ihvertfald hvis man skal tro titlen) er langt mere profitabelt end at lade sprog-nasier diktere ensretning.

Du kan forhåndsreservere din kopi her:

BE OM profit >


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.