Simplistisk kunde afslører avanceret e-mailmarketing hack

emailmarketing-hack_20201018.jpg

For et par år siden i skrivende stund…

...arbejdede jeg i et lille års tid for den dansk udviklede marketingplatform med det geniale navn Simplero. Jeg er ret vild med platformen, og selvom jeg fra tid til anden (kærligt drillende) har givet dem øgenavnet Complexio, fordi deres brugervenlighed på overfladen kan virke mindre simplistisk, end den er, når man lærer den rigtigt at kende. Og mere... selvom jeg (mindst lige så kærligt) drillende har gjort lidt nar af at de kalder Simplero for en »all-in-one-platform«, fordi jeg til dato kun har mødt ganske få, der kunne nøjes med Simplero, så er alternativerne på markedet så fyldt med fejl og mangler – og kun i den allertyndeste overhud simplistisk – men straks du dykker lidt ned i materien, er de tunge at danse med (og for det meste ikke danske), at mangt en Simplero Superbruger har prøvet dem af, blot for at vende tilbage til Simplero med et gensyns-glædens suk under armen.

Jeg var glad for min tid i Simplero, og jeg er mindst lige så glad for, at jeg ikke længere arbejder for dem.

Man kan kalde det en lykkelig skilsmisse.

For selvom jeg elsker platformen, så er der jo ingen som siger, at jeg elsker medarbejder-kulturen i en virksomhed.

Jeg har for eksempel også altid været Apple fan.

Og fan af Steve Jobs, og især af hans tilgang til innovation og markedsføring.

Men jeg har hørt, at det kunne være et helvede at arbejde under Steve Jobs.

Og i forhold til sin egen fysiske trivsel var han et ærkefjols af en særligt latterlig slags, idét han stort set hele sit (alt for korte) korte voksenliv var på en eller anden fanatisk grøntsags- eller frugtkur, som fåggede med hans fordøjelse og forhindrede ham i at komme sig efter den cancer, der til sidst tog livet af ham – endda så godt og vel.

Men han havde et intet mindre end fænomenalt instinkt for, hvad der virker (og ikke virker) i markedsføring.

Derfor har jeg studeret ham nøje igennem mange år og senest lyttet til en 25+ timers lydbog om manden – iøvrigt en af de bedste biografier, jeg har forkælet mine øregange med.

Men dagens lektion udi marketing kommer fra før nævnte »most-in-one« marketingplatform, der formentlig kunne vinde meget større markedsandele, hvis deres marketing var bare i nærheden af at være så skarp som Apples. Det er den ikke, men lad nu det ligge. Platformen Simplero vokser støt og roligt på grund af kvaliteten af deres kerneprodukt (og på trods af deres – til tider aldeles kiksede – marketing). Og her skal du høre om en lille (simpel) ting, de med stor fordel kunne implementere i deres marketing, men desværre kun flasher i et lukket forum for bestående kunder.

Hver gang de laver en opdatering af platformen…

For eksempel en lille ny funktion eller en fejlrettelse…

Så kommer der en lille popup med info om opdatering – en pop-up som viser sig, når du logger ind i platformen.

Og de er til tider ledsaget af små vittige finurligheder, der er så underholdende, at medarbejderne ofte får komplimenter fra kunder.

Hør selv her (frit oversat fra engelsk):

= = =

“OMG...

…de komiske random indsigter, som ledsager jeres pop-up-noter om opdateringer er…

…AWESOME..!

Alice in wonderland
(not the real name)

= = =

Men der er mere…

For mig bekendt får de aldrig eller sjældent bemærkninger om selve notifikationernes indhold.

Folk bemærker, at det er underholdende.

FØR de bemærker selve indholdet og ‘værdien’.

Lad mig lige gentage det.

Folk bemærker…

U N D E R H O L D N I N G S V Æ R D I E N

…før de bemærker selve læringen.

Hvis ikke det er et levende bevis på, at værdi i dine emails ikke ligger så meget i mængden af informationer, viden og how-to, du kan proppe i hovedet på din læser uden at få en stærk betaling, som du (og hun) fortjener, men mere i, hvor god du er til at skabe en relation og underholde din læser...

Så ved jeg ikke, hvad bevis er.

Og hvis det ikke overbeviser dig om at infotainment (underholdende produktinformation) er et af de mest (eller måske mindst) avancerede marketing hacks der findes, så behøver du blot at se på reklamerne fra verdens mest værdifulde selskab igennem mange år (Apple)…

Ren og skær underholdning.

Meget lidt viden og læring.

Her er for eksempel ordene fra reklamen for den første iMac, en simpel …hæhæ… all-in-one computer, der kom på markedet i en tid, hvor en PC kom med bunker af små poser fyldt med ledninger og dingenoter og dippedutter og komplicerede manualer, og hvor man var nødt til at kende nogen, der kendte nogen for overhovedet at få samlet en windows-PC rigtigt, for slet ikke at snakke om at få den til at fungere, når du havde trykket på starttasten og det håbløst komplicerede arbejde med at få den på internettet og holde den virusfri, når den første del af dansen var lykkedes.

Her kommer teksten for iMac, der fjernede alle den slags frustrationer (jeg ved det, for jeg var der selv og købte en):

= = =

Presenting 3 easy steps to the internet.

Step one.

Plug in [strømkabel sættes i væg]

Step two.

Get connected [internetkabel sættes i væg]

Step three.

ffft there is no step three, haha.

There is no step three, hahahaa.

[på iMacs skærm:] Say hello to iMac.

Apple – think different

= = =

Du kan finde annoncen på YouTube ved at søge på den første sætning i reklamen.

Den er underholdende.

Provokerende.

Og meget apropros så bruger den (mindst) en af mine 9 profitable storytelling modeller, som du kan hente på linket her:

HACK


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.