Læsere skal ses, men ikke høres

20201021_sesejhoeres

Hvis du kan huske Jørn Hjorting…

...så er du ikke helt ny mere, for JEG kan kun svagt huske ham, og jeg er i skrivende stund 53 år ung.

Derfor vil jeg lige opsummere for de yngre læsere (og de måske senile):

Jørn Hjorting var vært på radioprogrammet “De ringer, vi spiller”.

Tøhø.

Alene det faktum at de (i en titel på 4 ord) BÅDE bruger den dybt antikverede tiltaleform “De” OG derefter henviser til en halvlummer aktivitet (vi spiller), siger noget om, at vi er nogle årtier væk fra nutidens vindue, og Jørn stoppede da også som vært på programmet tilbage i 1996. Anyway, udsendelsen gik ud på at du ringede ind og fik en lille hyggesnak om verden med værten og derefter fik du et let eller et svært spørgsmål, alt efter om det aktuelle klokkeslet var et lige tal eller et ulige tal – og hvis du svarede rigtigt, var der en hyggelig gevinst.

Lad os bare sige det sådan…

Jeg var nok ikke lige i Jørn Hjortings primære målgruppe, men jeg husker at have hørt udsendelsen EN gang, hvor samtalen imellem Jørn og lytteren faldt på »De gode gamle dage«, og det jeg husker var Jørn Hjortings kommentar, som faldt godt i tråd med min egen opfattelse…

Her er hans ord frit fra hukommelsen:

= = =

De gode gamle dage er vistnok i færd med at blive bedre.

= = =

Hvis du kender mig godt, vil du vide, at DET mindset passer perfekt til mig, fuldstændig lissom et citat fra Byron Katie: »What I love most about the past is that it’s over«.

Men fejlfortolk mig nu ret.

Jeg er ikke ked af fortiden, og jeg er glad for mine erfaringer, men jeg savner sku ikke 90’erne, hvor arbejdsløsheden var 3 gange højere end den VÆRSTE Corona-måned. Ej heller ønsker jeg mig tilbage til tiden før insulin, for min ældste datter ville være død som 5-årig, hvis hun havde været så uheldig at leve der.

En af de ting, der også minder mig om tider, jeg ikke savner, er et gammelt mundhæld, som man heldigvis ikke hører ret tit, men jeg har (seriøst) hørt det i min tid…

= = =

Børn skal ses, men ikke høres.

= = =

Det blev primært brugt for at få børn til at holde kæft når de voksne havde samtale ved bordet.

Well.

Det kan stadig være rart ind imellem.

Men jeg håber da, at du lissom mig, IKKE er stolt af den hånlige måde, man kuede børn på i »de gode gamle dage«.

Børnene skal have lov til at ytre sig og ØVE sig på dialog.

Men her går mange forældre så tilgengæld galt i byen.

De lader børnene styre.

Og vi to ved jo godt, hvor crazy DET er, men jeg kan forsikre dig for, at der også findes masser af e-mailmarkedsførere derude, som lader børnene (læserne) bestemme, hvordan de kører deres forretning.

For eksempel:

Hvis de laver en salgs-kampagne med emails for et produkt, så stopper de gladeligt op og ændrer strategi (læs: sender færre emails), hvis 2-3-4 læsere ud af flere tusinde læsere brokker sig, og endda selv om de kan se at ordrerne tikker ind, hver gang en email går ud.

Jeg har viet en god del af mit liv til at bekæmpe den slags nonsens.

Der er ikke noget i vejen for at lytte til læserne.

Især hvis du selv spørger dem på den rigtige måde.

Men det er ALDRIG en god idé at lade sig styre af troldes uopfordrede feedback om din markedsføring.

Anyway.

Nok om trolde og barnagtige læsere, der piver, hvis du sender mails, de selv har skrevet sig op til (OG kan afmelde med ET klik). På fredag serverer jeg (traditionen tro) fredagsslik, og her skal vi tale om et af de vigtigste (hvis ikke DET vigtigste) ord i markedsføring – især, når du sælger med emails.

Det bliver ren sukker.

Giv begivenheden lidt sødme, hvis du vil:

FREDAGSSLIK


Morten Spindler

- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.