Hvad du skal gøre ved læsere, der ikke vil købe

20201115_nonebuyeers

Dagens citat:

»Jeg er IKKE sikker på, at jeg overhovedet vil køre kampagner. Folk skal jo komme her, fordi de er glade for stedet, og ikke fordi jeg har presset dem til at tage stilling til noget indenfor en eller anden kunstig deadline. De skal komme, når de er klar.«

Sådan sagde en kunde, da jeg lige (gavmildt) havde givet hende mulighed for at lære af den måde, JEG havde kørt dusinvis af succesfulde kampagner i en branche, hvor der er hård konkurrence – og det var vel at mærke en branche, hvor hun ønskede at investere en betragteligt sum penge for at slå igennem.

Lidt kontekst...

Hun havde selv (kort forinden) bedyret, at hun ikke anede det fjerneste om markedsføring.

Not.

One.

Bit.

Som de fleste andre, der ikke arbejder med markedsføring, troede hun at hendes EGEN afsky for sælgere og markedsføring, var en pålidelig pejle-snor i forhold til hendes egen forretning.

Det er naturligvis et vrangbillede.

Jeg forklarede hende, at kampagner ikke handler om at presse varer ned i halsen på folk. Varer de ikke ønsker. I stedet handler det om, at udnytte dine egne kræfter som forretningsdrivende bedst muligt. Et eksempel... Hvis du kører en kampagne i december/januar for noget, der kan hjælpe folk af med et erkendt problem, som en meget stor del af befolkningen har på det tidspunkt... (jeg har spist for meget mad i julen), så er der større chance for, at folk tager action på det.

Du kan gøre forskellige ting i en kampagne for at hjælpe dem hen til den løsning på deres problem, som de allerede ønsker.

Og du kan sågar påvirke nogle af tvivlerne til at erkende prolemet.

Men jeg brugte ikke ret lang tid på at forklare hende om det, for jeg kunne høre igennem telefonen, at hun blev fjern i blikket.

Og jeg vidste, at hun lige nu var i færd med at grave sig ned i en skyttegrav, hvor hun nok skulle finde skyts til at bombe min viden og mine idéer ned.

Så jeg afsluttede samtalen.

Hvorfor?

Skulle jeg ikke bruge mine salgstalenter og få hende til at købe en vare, hun ikke ønskede?

Nope.

For hun havde RET, da hun sagde, at det ikke er en god idé at pistol-sælge dyre varer til nogen, der ikke er klar.

Heller ikke med kampagner.

Og SLET ikke med Black Friday Kampagner (et begreb, vi skal tale mere om nedenfor).

Så jeg efterlod hende med fornemmelsen af, at jeg ikke havde presset hende til noget – tværtimod, jeg vendte om på en hæl, da hun gav mig modstand – og samtidig plantede jeg et lille frø af nysgerrighed... Jeg sagde noget, som gjorde det sansynligt, at hun ville gå ind i en dialog med sig selv om at gøre som jeg sagde (køre kampagner), og dermed få brug for at hyre mig ind til opgaven.

Og nej.

Det er ikke hemmeligt, hvad jeg sagde.

Her kommer det... frit fra hukommelsen:

= = =

Du har fuldstændig ret i, at folk skal VÆLGE at komme i din forretning. Problemet er, at der er rigtig mange andre konkurrenter på markedet, som ønsker det samme, og de sidder ikke og venter på at kunderne kommer. DE kører kampagner, og sørger for at være synlige, når kunderne viser tegn på, at de har behov for det. Fuldstændig som tøjbutikkerne i gågaden, der ikke nøjes med at skrive »Åben« i vinduet, men stiller tøj ud i gågaden, og sørger for, at butikkens logo er tydeligt på bæreposerne, som folk forlader butikken med.

= = =

Anyway, det er på ingen måde sikkert, at hun kommer til mig lige foreløbig.

Men som hun selv sagde: Hvis jeg på et tidspunkt har for lidt kunder, vil jeg jo nok indse, at der skal gøres noget.

Aha…

Så hun havde altså EN erkendelse.

Hun vidste godt, at der KUNNE komme et behov for at køre kampagner.

Jeg ville nok godt kunne puffe hende op til det sted, hvor hun erkender, at behovet er der nu, men ingen læremester er bedre end erfaring, og hvis hun ERFARER, at det ikke er nok at sætte et skilt i døren med »Åben«, og i det aktuelle tilfælde, vil jeg hellere have, at hun kommer til den erkendelse selv.

Og nu er vi så småt ved at ankomme til dagens pointe.

Lissom at hun ikke var modtagelig for min »kampagne« om at kampagner er vejen frem i hendes forretning, så er det heller ikke alle, som er modtagelige for black-friday-kampagner.

Jeg har set utallige markedsførere køre black-friday-kampagner, uden at få så meget som et salg i ordre-bogen, og jeg har også selv været der, hvor jeg tænkte…

»Hvad gik galt..? Både produkter og priser var jo helt emminente..!«

Så derfor…

Inden du åbner mit månedsbrev fra oktober 2019 og beslutter dig for at køre en monster-kampagne til din egen liste, så bør du lytte til min Facebook LIVE fre fredag den 13. november, hvor jeg taler om de 4 kriterier, som SKAL være til stede, for at du kan sælge med en black-friday-kampagne.

NÅR du er nogenlunde sikker på at disse 4 kriterier er til stede, kan du gå igang.

(Og hvis du ikke har månedsbrevet fra oktober 2019, så kan du købe det ved at skrive dig op til mine daglige emails.)

Lyt og vind med samme sind >


Morten Spindler