»BS« skriger ikke-influencer

20201201_bs

Jeg kommer sikkert til at tage SLAG for det her…

…men formålet helliger midlet, og som-en-af-de-mindst-lyttede-til-email-marketing-specialister (hvis ikke DEN mindst lyttede til) er jeg i den heldige situation, at jeg ikke skal bekymre mig for, om det jeg skriver er populært eller om det gnubber nogen forkert. Jeg sutter ikke op til nogen GRUruer, og jeg har sågår mødt mindst 1 af slagsen, som hader hvert et molekyle i min krop (og aktivt opsøger mine kunder og samarbejdspartnere for at bagtale mig ved enhver given lejlighed).

Og derfor kan jeg også (uden skrupler) sige:

Der er mange gode grunde til at ignorere influencers.

Det gælder indenfor email marketing.

Og andre brancher.

Som »ikke-influencer« er det min påstand, at du skal tage det med et sTørre gran salt end normalt, når influencers påstår, at de mener at vide et eller andet om noget.

Hvorfor?

Der er vel en god grund til, at de er influencers, er der ikke?

Jo.

De er influencers, fordi mange mennesker lytter til dem.

Men langt over 70 millioner amerikanere lytter til Donald Trump, så det i sig selv IKKE noget godt argument for at lytte til influencers, for hvem har sidst taget ærkeklovnen i at sige en sætning på mere end 3 ord, som ikke indehold mindst lige så mange usandheder og et par vanvittige konspirationsteorier..?

Men selv influencers, som på overfladen ser ud til at have rent mel i posen, skyder ofte dårlige råd omkring sig med spredehagl, hvis de blot lugter det mindste spor af prestige, indflydelse eller ja… penge.

Jeg kunne tale i timevis om de tåbeligheder jeg har hørt blot indenfor de seneste får år

Her er et eksempel fra stor kanon, der blev fløjet ind fra Facebooks hovedkvarter i Irland for at tale på Social Ads Conference i 2019. En konference, hvor jeg VED direkte first-hand fra Halfdan Timm at stort set alle billetter blev solgt via e-mailmarkering, og jeg skrev en kampagne, der solgte MINDST 25% af billetterne til en liste, der endda allerede VAR blevet pumpet for 50% af billetterne på en kampagne et par måneder tidligere (– og ja, det siger jeg kun for at prale af, at jeg alligevel kunne sælge masser af billetter til listen med en serie af storytelling-emails)…

Jeg deltog selv på konferencen, og var alt andet end imponeret, da hun (frit fra min hukommelse) proklamerede:

= = =

»Nobody reads emails anymore, right?«.

= = =

Jeg sværger.

Ironien skriver jo sig selv, når cirkus 95% af deltagerne havde købt deres billet via email.

Men det bliver værre.

Igennem de sidste 5-6 år har jeg med jævne mellemrum fået mails og testimonials fra folk, der er i chock over min opfordring til at skrive emails på 20 minutter eller mindre og med det samme trykke SEND, før du læser korrektur.

De har nemlig hørt på et kursus, at man skal bruge 4-5-6 timer, ja helt op til 8 timer på en enkelt email, fordi… det gør nævnte influencer.

Well, well.

De mest profitable emails, jeg nogensinde har skrevet, er dem der har taget mig mindre end 20 minutter at skrive – så selvom jeg ikke kan sige til dig, at HASTIGHED er den eneste dyd når du skriver emails, så kan jeg med stor sikkerhed sige, at hvis du bruger så lang tid på hver eneste email, så får du ikke sendt ret mange afsted.

Og du kan næppe opveje det tidssapilde i mersalg fordi din email er ‘perfekt’.

Men vent.

Det bliver værre.

En af de helt store influencers indenfor online marketing, har ved flere lejligheder (i fuld offentlighed) påstået at man bør have 40-60% konverteringsrate på sine squeeze pages (du ved, de sider, som du bruger til at klemme en email ud af besøgende)… og at det har stor betydning for den konverteringsrate, hvilken udbyder af landing pages, du bruger.

Det sidste er ren og skær bullshit, og jeg ville til enhver tid tage en pepsi-challenge på det alter.

Men her er problemet.

Igennem 33 år med markedsføring, har jeg aldrig nogensinde set en antydning af evidens for, at det overhovedet er interessant at få alle mennesker i gågaden til at vade ind i din butik (ie. få alle besøgende på dit website til at skrive sig op på din e-mailliste).

Det er ikke i sig selv DÅRLIGT, hvis de gør det.

Men en konverteringsrate på over 20% er næsten altid noget, som skal tænde en advarselslampe.

Og her er forklaringen.

Forestil dig, at du udlodder en iPad til 8.000 kroner, for hver 100 personer, der lægger deres email.

Og lad os lige antage, at du kan gøre det på en måde, så de besøgende på din squeeze page virkelig TROR på, at de har en stor chance for at vinde den iPad.

Hvor mange af dine besøgende tror du skriver sig op?

Ja…

Meget tæt på 100%

Men hvis du bagefter forsøger at sælge dem en farlig stroppe-tur igennem Uzbekistans ødemark til 39.000 kroner, hvor stor salgsrate tror du så du får?

Ja…

Meget tæt på 0.

Men hvad nu, hvis du:

1. målrettede en annonce til et publikum, som måske kunne være i målgruppen
2. satte en barriere op, allerede på din squeeze page, som for eksempel lød:

= = =

Advarsel.

Skriv dig kun op, hvis du IKKE er skræmt ved tanken om en dyr og farlig rejse, hvor chancen for at komme helskindet tilbage er under 50% – og HVIS du kommer tilbage, vil du IKKE længere være den samme.

= = =

Hvor stor en procentdel af de besøgende tror du NU, skriver sig op?

Ja, det er svært at sige.

Med garanti ikke ret mange.

Men HVIS nogen skriver sig op, er der en meget større chance for, at de også køber billet til din stroppetur igennem Uzbekistan.

Okay.

Eksemplet er ekstremt, men jeg har masser af eksempler fra det virkelige liv, der allesammen gør snakken om en »ideél konverteringsrate« til skamme, for når dagen er omme så er du kun interesseret i EN ting…

Får jeg solgt mine billetter?

Det snakker jeg en del om på fredag, når jeg atter går i luften med FREDAGSSLIK.

Og så iøvrigt i månedsbrevet, der udkommer den 10. december.

Du kan købe din billet til månedsbrevet og mit fearless-univers herunder.
(Kun for læsere af mine daglige emails)


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.