Det forkerte spørgsmål om antal?

Det forkerte spørgsmål om antal?
For nylig fulgte jeg en debat med stor interesse.

Den var opstået i kølvandet (eller i kommentarsporet, om du vil) på et LinkedIn-opslag, hvor en velmenende person, som jeg respekterer, tilbød at man kunne downloade et regneark, som hun havde konstrueret. Det var simpelt, men tilbød løsningen på et problem, som mange email markedsførere bokser med (formuleret frit fra hukommelsen):

= = =

Hvor mange personer skal jeg have på min liste, hvis jeg skal leve godt af skidtet..?

= = =

Selve beregningen var egentlig ret simpel...

Du tager din gennemsnitlige omsætning pr. læser og ganger op til den omsætning, du har – og vupti, så har du nøglen til at regne ud, hvor mange læsere, du skal have på din liste.

Lad os for eksempel antage, du har 1000 læsere og omsætter 70 kroner om året pr. læser.

Lige nu omsætter du 70.000 kroner om året.

Hvis du gerne vil omsætte 700.000 kroner, så er formlen »gange 10«.

Du skal have 10.000 læsere for at omsætte 700.000.

Der er bare lige ET problem, som er meget stort.

Hvis du for eksempel kører en annonce på sociale medier for at samle leads til din liste, så vil de leads, du får i de første 3-4-5 uger af din kampagne (som regel) være af en højere kvalitet end dem du får derefter. Eller også vil der være forskel på prisen – det kommer iøvrigt an på mange faktorer.

Men det eneste du IKKE kan regne med, er at de sidste leads køber lige så meget som de første.

Der er altså en tendens til, at...

Jo flere leads, du får på din liste, jo mindre køber de i gennemsnit.

En af vores vigtigste lister – som tilhører min kvinde Tanjas yogauddannelse – har i adskillige år ligget og svinget omkring 800 læsere, plus-minus 100 stykker.

Vi har konstant hentet nye læsere ind.

Uden at listen er vokset.

Og konstant har vi solgt mere og mere, fordi...

Vi har udviklet produktet, ydet en god service og perfektioneret vores e-mailmarkedføring.

Omsætningen er løftet fra cirka 350.000 til over 1 million, forhåbentlig lander vi omkring 1,4 millioner, når Corona har lagt sig – – – med cirka det SAMME antal læsere.

Så her er mit bidrag til debatten...

Spørg ikke dig selv, hvor mange læsere du skal have på din liste for at leve af det.

Spørg dig selv, hvad du skal gøre for at komme dertil.

Antallet af læsere er (alt efter kontekst)...

Mere eller mindre ligegyldigt.

Jeg har også et par bud på, hvad du skal gøre for at komme i mål, og dem skriver jeg om i mit månedsbrev.

Abonnementer kan erhverves lige hersens:
(Kun for læsere af mine daglige emails)


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.