Hvorfor gratis ikke virker

For nogle år siden skete der noget ejendommeligt.

Ombudsmanden udtalte at det ikke længere var okay at sige »gratis« om noget, folk kun kan få, hvis man afleverer sin e-mailadresse. Ræsonnementet er, at en e-mailadresse er hård valuta, og markedsføreren har altså teoretisk set fået »penge« (e-mailadressen) for sin ydelse, som dermed ikke har været gratis.

Groteskheden i den melding fra ombudsmanden skriver næsten sig selv.

Hvorfor?

Fordi, samme ombudsmand forlanger, at man LET skal kunne afmelde sig fra en e-mailliste med et link i alle dine emails.

Scenariet kan altså sammenlignes direkte med en fysisk butik, der har et skilt på døren med:

Kom indenfor og få gratis glögg og æbleskiver.

Hvis du går ind, er der en chance for, at du bliver fristet af nogle varer og køber dem.

Men du KAN også vælge at gå ud af butikken uden at lægge en krone, og så vil ingen ved deres fulde fem betvivle, at Glögg og æbleskiver har været gratis.

Vel?

Men når det handler om e-mail, er det åbenbart anderledes.

Når det så er sagt...

Der er masser af tilfælde, hvor gratis ikke nødvendigvis er det eneste saliggørende som lokkemiddel. I yoga har vi for eksempel konstateret, at folk der kommer til en gratis prøvetime er væsentligt mindre tilbøjelige til at købe et abonnement end folk som har betalt et mindre beløb for 3 prøvetimer. Den »gratis« prøvetime var ganske vist en god øjenåbner fordi du selvfølgelig har en sund skepsis og modstand på at tegne et abonnement FØR du har prøvet om yoga er noget for dig. Eller hvis du godt ved, at yoga er rigtigt for dig, men ikke kender det aktuelle sted, og vil mærke atmosfæren på stedet, før du binder dig.

Derfor viftede vi med en gratis prøvetime (spar 125 kroner).

Men øjeblikkeligt foreslog vi kunderne at få 3 prøvetimer for kun 125 kroner (spar 250 kroner).

Cirka 40 ud af 100 valgte 3 prøvetimer for 125 kroner fremfor 1 prøvetime for 0 kroner.

Når vi derefter eksponerede de sidste 60 personer for tilbuddet endnu en gang (et andet sted), valgte cirka 20 af dem at hoppe på tilbud om 3 timer for 125.

Short story long...

Cirka 60 procent valgte at KØBE 3 prøvetimer for 125.

Selvom de oprindeligt blev nysgerrige fordi vi brugte ordet gratis.

Skyldes det så, at de følte, at var bedre at spare 250 kroner end 125 kroner?

Eller måske, at de godt vidste, at de alligevel ikke kunne stikke tæerne dybt nok i vores yoga-pool med EN ENKELT prøvetime?

Eller var det en kombination?

Det kan jeg ikke sige med sikkerhed.

Men jeg KAN sige, at efter flere år med GRATIS, viste det sig, at der var bedre ræson i at folk betalte noget fremfor nul.

Og det bringer mig til dagens pointe...

I næste måned får du muligheden for at prøve:

* ET gratis nummer af mit månedsbrev.

Eller du kan vælge at betale for

* 1 måned og få måned nummer 2 gratis PLUS at få 1 gammelt nummer med oven i hatten (februar-nummeret, som ikke længere er til salg).

Du kan altså fri vælge at betale:

* 0 kroner og få værdi for 599 kroner.

Eller at betale:

* 599 kroner og få værdi for 1.797 kroner.

Ingen binding.

Eneste catch...

Hvis du tager imod tilbuddet og IKKE fortsætter abonnementet, betragter jeg det som en 'regulær' afmelding af abonnementet, og så kan du...

ALDRIG

...komme med igen.

Hvorfor?

Fordi jeg gider ikke at spilde min tid og mine penge på freebieseekers, der skøjter rundt fra GRUru til gruRU og ikke kan committe sig til noget i længere tid end 3 afsnit af den nyeste serie på Netflix.

Mere om tilbuddet senere.

Nu skal du ud i solen...

(Kun for læsere af mine daglige emails)


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.