Det her er Sparta

20210717

For nylig fik jeg en åbenbaring.

...om at det var alt for lang tid siden, jeg havde set Jack Snyders episke mesterværk:

300

(Sig tallet på engelsk, så har du filmens titel.)

Og således skete det, at vi gravede dybt i DVD-samlingens støvede afkroge og tog os en aften i djævelens vold og magt, hvilket er en meget passende beskrivelse af filmen.

Hvis du endnu ikke har set den, så er den en opvisning i episk kampkunst og eminent storytelling.

Men min yndlingsscene er dog ikke en decideret kampscene, men et roligt tidspunkt i den tidlige opbygning af historien, hvor King Leonidas finder ud af at en lille forsamling af nyligt ankomne gæster (under deres selvsikre og høflige overflade) blot er kommet for at intimidere og true ham selv og hans folk i Sparta. Gæsterne medbringer afhuggede hoveder af andre konger og fortæller nu Leonidas, at han kan undgå samme skæbne ved at underkaste sig den arabiske kejser Xerxes.

(Spoiler alert⇣)

Leonaidas bringer sine ubudne gæster til et dybt hul i midten af byen.

Og da de fornærmer ham med det uforsonlige krav om underkastelse, svarer han ved at sparke dem ned i hullet imens han råber:

= = =

»This is Sparta«

= = =

Han vidste, at det var den eneste rigtige reaktion på gæsternes arrogante opførsel – også selvom hans handling den dag, uundgåeligt førte til en krig – en krig, der i sig selv indeholder mange interessante lektioner for markedsførere – men her vil jeg blot dvæle ved historien om gæsterne, der blev sparket ned i hullet og i særdeleshed kampråbet fra Leonidas: »This is Sparta«. De ondsindede budbringere er direkte sammenlignelige med dårlige badegæster på din e-mailliste (eller et hvilket som helst andet sted, hvor de kan følge dig og gøre livet surt for dig).

Jeg taler om de...

Freebie seekers

...der uundgåeligt dukker op som trold af en æske og brokker sig over den måde, du markedsfører dig på.

Selvom de har fået lov til at være på din liste og formentlig få gratis lektioner, så tager de for givet, at de kan kræve mere og forlange, at du ikke sælger noget til dem, før de er klar. I bund og grund, så siger de (måske uden ord), at du skal underkaste dig deres vilje, for ellers...

Ja, ellers hvad?

Svaret på det spørgsmål, er det samme som i filmen 300.

Hvis du bøjer dig i støvet for dem, tager de bare mere af din sjæl og de kommer aldrig til at lade dig være i fred, medmindre du har modet til at gøre som Leonidas, nemlig at sparke dem ud fra din liste.

At udrense dårlige badegæster, er en lige så vigtigt del af list building, som at skaffe nye gode læsere.

Hvis du er bange for at trække »This is Sparta«-kortet og smide dine trolde-læsere på porten, så vil det før eller siden give et negativt bagslag og det vil næppe gavne dit salg, for hvis en trold ender med at købe noget, så kan du være sikker på, at mængden af brok ALDRIG stopper.

Anyway, det er værd at tænke over.

Især når du til september skal have fokus på list building i mit univers for ambitiøse markedsførere:

Fearless.

Forsalget starter 20. juli.

Men hvis du hellere vil give dig selv sparket fra min liste, så scroll ned i bunden af denne mail, hvor du finder afmelde-knappen. Og da jeg ikke kan være med dig, når du trykker på afmelde-knappen, må du selv råbe som lydeffekt til ritualet:

This is Sparta.

(Kun for læsere af mine daglige emails)


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar