Hvordan du måler eNgaGEmenT i dine emails

20210729

Mobilos ringede 2 gange i min frokostpausen.

Da jeg så et navn (og ikke et nummer) på skærmen, så vidste jeg at personen var i mine kontakter, og da der (endnu mere afslørende) var et hjerte imellem for- og efternavn på personen, så jeg stoppede jeg samtalen med min kollega og undskyldte... Når min hustru ringer gentagne gange, er det som regel vigtigt, så jeg sendte en hurtig sms for at høre, om jeg skulle ringe hende op.

Det var dog ikke noget farligt-alvorligt.

Så vi ventede til jeg var færdig med at spise med mad i munden.

Hun var blot begejstret fordi vi (for anden gang lige midt i lavsæsonen over dem alle: Juli) havde solgt en plads på hendes yogauddannelse, og det specielle ved dette salg, var at vedkommende kun havde modtaget 1 email, før hun bedyrede, at hun var parat til at svinge VISA Dankortet – hun nåede dog at modtage email nummer 2, før det fulde beløb på knap 36.000 blev kørt igennem. Det sidste sker ind imellem, men ikke hver dag, så der var naturligvis en god grund til at være begejstret.

Jeg vil gå så vidt, som til at sige: Der findes næppe en bedre indikation af, at dit publikum er engageret, når de er så lidt bange for at sende dig penge.

Den samme dag havde jeg lige haft en telefonsamtale med en person, der ville drøfte om åbningsrater var et godt parameter for at måle en e-maillistes engagement.

Tja.

Før nævnte kunde havde (ifølge Simplero [⇠affiliate-link]) IKKE åbnet mail nummer 2, da Datski-kortet blev svungen.

Hvis vi ser bort fra mail # 1, som de fleste altid åbner, så havde vedkommende altså åbnet...

NUL emails.

Så jo, hvis det siger noget, at en åbningsrate på NUL kan give et salg på 35.987 kroner, så er åbningsraten da en fin indikator for engagement.

Men ironien skriver tydeligvis sig selv, så efter at samtalen lissom havde belyst dette meget store problem ved at bruge åbningsrater til ret meget andet end vage fingerpeg (for slet ikke at tale om, hvis du styrer din markedsføring efter det)... og fingerpeg, der skal tages med så store håndfulde chilli og peber, at det kan sammenlignes direkte med at køre bil med sammenknebne øjne bag solformørkelses-briller, kom det næste spørgsmål:

Men hvad så med klikrater?

Kan de bruges til at måle engagement?

Well.

Med fare for at gentage mig selv...

Før nævnte kunde havde hverken åbnet eller klikket mail nummer 2, da hun købte sin plads.

Efter købet har vedkommende åbnet og klikket i alle mails, men det er helt normalt, når en kunde har sendt dig, hvad der svarer til en normal lønmodtagers fulde honorar efter skat i 1-2 måneder .

Og mange af Tanjas kunder er på listen i 1-2-3 år eller mere, FØR de køber.

I den periode er det meget normalt, at der er lange perioder, hvor de hverken åbner eller klikker.

Men når man kan sælge 24+ pladser i den prisklasse om året, så gør man nok et eller andet rigtigt, og... det er bare min ydmyge mening... så er åbningsrater og klikrater sådan set fuldstændigt ligegyldige.

Jeg ser meget sjældent på dem.

De interesserer mig ikke.

Og den eneste effekt jeg nogensinde har set dem have på de mennesker, som kigger på dem (inklusive tidligere arbejdsgivere, som laver gode penge på e-mailmarkedsføring)... er ængstelse.

= = =

* Hvorfor var åbningsraten på den email lav?

* Hvad kan vi gøre for at få en højere klikrate?

* Kan jeg få så høj en åbningsrate på alle mine emails?

* Hvordan kan mine læsere få sig selv til ikke at klikke på det super lokkende tilbud?

= = =

Nonsens.

Mål på dit salg i stedet.

Og på de tilbagemeldinger du får fra dine gode kunder.

Tag telefonen og snak med kunderne, når de ringer.

Lav surveys for den sags skyld.

Men glem nu alt om de forbistrede rater (sagde manden, der lige har fået ros for at have høje åbningsrater på meget lange serier af daglige emails i agressive, profitable kampagner til kold trafik, som det kaldes, når folk der aldrig har hørt om dig før, ser en annonce og skriver sig på din e-mailliste).

Hvis du vil have min hjælp til at bygge en profitabel liste af kvalitets-leads, så kan du hoppe på limpinden herunder:

(Det er gas, der er ingen binding – til gengæld er der bonusser indtil 8. august.)

Kun for læsere af mine daglige emails


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.