Hvorfor fed bankmand giver dig magre børn

20211028fatbanker

True story.

Omkring 2015 henvendte vi os til forskellige banker for at få en god ny fælles bank så vi kunne købe hus og udnytte synergien fra 2 indtægter.

Det skulle vise sig at være svært.

Men tilfældigvis fandt vi en lille bank i Vejle-området, hvor filialchefen selv tog sig kærligt af os – dels fordi hun syntes godt om os og troede på vores idéer, og dels på grund af et salgsprincip, jeg lige havde lært og var begyndt at eksperimentere med – noget, som du formentlig vil forstå lidt bedre efter denne historie.

Vi skiftede alt vores pengehalløj til omtalte bank.

Og i nogle måneder gik det bare over stok og sten. Effekten af finanskrisen havde for alvor lagt sigt, og efter at vi tidligere havde haft svært ved at finde nogen, som ville finansiere et huskøb til 2-3 millioner, fik vi nu lov til at bygge hus for 4,7 millioner. Det hjalp, at der var frigjort nogle midler i et hus, som Tanja havde solgt. Og det var ikke nogen skade til, at det gik ret godt med salget, især i Tanjas forretning. Banken var også glade for, at vi ville bygge i Tirsbæk Bakker, der allerede dengang blev betragtet som en sikker investering (hvilket har vist sig at holde stik).

Uanset hvad, så var vi glade.

Lige indtil en dag, hvor de ringede fra banken og fortalte, at vores bankrådgiver havde skiftet job til et andet pengeinstitut.

Og så sagde de lige een ting mere.

På grund af den ekstra travlhed, som DET havde givet, så havde banken GLEMT, at bede kreditforeningen om at lave en forhåndsvurdering af vores hus.

Det gør man ellers altid, når man bygger nyt – fordi der jo ikke kan ligge nogen tidligere vurdering af huset, så man tager udgangspunkt i byggeprisen.

Huset bliver altså (normalt) vurderet til det samme som byggeprisen.

Men det var ikke sket, og nu var det blevet 'for sent' at lave en forhåndsvurdering, fordi huset næsten var færdigbygget, så i stedet sendte kreditforeningen en forkølet ejendomsmægler ud i sne og slud til at vurdere huset imellem jul og nytår.

Og DER startede balladen.

Han vurderede husets til 4,2 millioner (og ikke de 4,7 som vi var blevet lovet).

Og hvad betød det så?

Vi måtte allernådigst bede den nye bankrådgiver om et banklån på godt en halv million, og fordi vi nu (grundet den dårlige vurdering) pludselig ikke havde så stor kreditværdighed, blev renten så høj, at vi betalte 6.400,- kroner mere om måneden i husleje, end det oprindelige budget. Siden da har vi fået flere vurderinger, der var LANGT bedre, men selvom banken havde lovet, at vi kunne flytte lånet over i kreditforening (og spare de 6,400 kroner om måneden), så snart vi havde en bedre vurdering, så skete der det vidunderlige, at kreditforeningen nu ikke længere syntes, at vi var så kreditværdige, så lige siden har vi – forgæves – forsøgt at få lavet den lovede ændring.

Først her i 2021 begyndte der at komme lidt opblødning i tonen fra banken.

De hjalp os med lidt små overtræk og udsættelse af nogle ydelser under Corona, da det påvirkede Tanjas forretning meget hårdt.

Vi klarede os dog igennem mini-krisen uden de store skærmydsler

Men da vi sagde »Nu vil vi godt snart have lavet den ændring af boliglånet«, var meldingen fra bankmanden...

»Mjaaa, men nu har I jo lige bedt om udsættelse af afdrag, og så er det jo heller ikke så længe siden, at du fik job, så vi skal nok hen forbi nytår, før vi tager fat i de store ændringer...«

På det tidspunkt havde jeg fået nok.

Mit tålmodighedsglas var fyldt op, og det var dråben, der fik det til at flyde over.

Jeg følte mig ikke dårligt behandlet som sådan.

Men jeg ringede med det samme til den bank, hvor vores foregående rådgiver var rejst hen – vel vidende, at hun ikke længere residerede der, for hun havde skiftet branche.

Og hvad skete der så, Morten?

Fortæl mig hvad der skete, og fortæl mig hvorfor?

Jo, ser du...

Den nye bankmand kiggede med helt friske øjne på:

* Vores indtægt.

* Værdien af vores bolig.

* Vores gæld.

* Og hvordan vores historik som kunder havde været.
(Eksemplariske betalere, der havde taget fornuftige beslutninger under Corona-krisen og havde klaret skærene som Superman og Wonderwoman i lidt blæsvejr.)

Allerede ved det første møde sagde han:

»Jeg vil MEGET gerne have jer som kunder, og jeg skal nok hjælpe jer med at få en markant bedre vurdering af jeres hus.«

Det var sød musik i vores ører.

Vores gamle flinke bankmand havde ganske enkelt begået den fatale fejl, at han tog os for givet. Han troede, at venlig service og hyggesnak var nok – men den fejl, som hans kollegaer havde lavet år tidligere, gjorde at han ikke kunne køre den på rutinen. Han burde med andre ord have tvunget sig selv til at være sulten som en sælger, der møder et nyt kundeemne.

Bankens selv-fed-hed havde nemlig kostet os 100.000 kroner i renter over 5-6 år.

Og det har begrænset, hvad vi har kunnet gøre for og med vores unger.

Bevares, de har da fået mad, så emnelinien var nok lidt symbolsk.

Men vi har ikke haft råd til ferier og store udskejelser.

Jeg er sikker på, at vores ex-bankmand lige nu har lyst til at løbe rundt om en lygtepæl og sparke sig selv i ræveren.

For nu er vi kunder et andet sted.

Og det er så nu, at jeg fortæller dig lidt mere om, hvordan vi påvirkede vores nye bankmand til at åbne kassen.

Ærligehed.

Altså IKKE i modsætning til u-ærlighed, men en helt bestemt måde at være ærlig på. Og så en helt bestemt rækkefølge på indholdet af vores elevatortale, som de færreste tør bruge (og derfor ikke altid er så »heldige« som os). Vi kunne have gjort det samme med vores gamle bankmand, men han fortjente det ganske enkelt ikke. Eller rettere, hans bank gjorde ikke. Uanset hvad, så kan jeg lære dig det princip, vi brugte til at feje tæppet væk under den nye bankmand. Og jeg brugte det samme til at vinde mit nuværende job (uden reel konkurrence). Jeg har brugt det med succes i så mange tilfælde, at det hverken kan være anekdotisk eller tilfældigt. Det virker. Og hvis du tegner abonnement på Fearless inden (eller senest på) Black Friday, så får du lektionen serveret i november månedsbrev.

Ikke på et sølvfad.

Men sort på hvidt i en konvolut sendt til din postkasse.

Detaljer og købslink nedenfor. (Kun for læsere på min liste.)


Morten Spindler


- - -
Jeg bygger al min online markedsføring med Simplero. ⇠ Dette link er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.