Selv Facebook sender 2 emails om dagen

Selv Facebook sender 2 emails om dagen
I 2019 hørte jeg disse vise ord...

= = =

Nobody reads emails anymore, right?

= = =

Det var en medarbejder fra Facebook der holdt et oplæg på en konference for annoncering på sociale medier, og jeg kan sådan set godt forstå, hvorfor hun prøvede at tale emails ned i hegnet. Hun får trods alt sin løn fra fjæsen.

Men...

Ironien skrev sig selv, og jeg klukkede muligvis højt af grin. Cirka 95% af billetterne til det arrangement, som hun stod og klogede sig på, var nemlig solgt via...

Emails.

Jeg havde selv skrevet hovedparten af dem og Halfdan Timm lavede efterfølgende et opslag om det på Linked In, så jeg fløjter ikke Dixie her. Endnu mere grotesk er det så, at Facebook selv i høj grad bruger emails i deres markedsføring, når de skal lokke kunder til at bruge penge på... Annoncering på Fjæsen. Men her forleden fik vi dog et par emails, som ikke havde det fjerneste med markedsføring at gøre. Tværtimod ville det have skræmt de fleste kunder væk, hvis det ikke lige var... dem.

MAIL # 1

Den første mail var en faktura med opgørelse over Tanjas forbrug af annoncer i de seneste par uger.

MAIL # 2

Og den næste mail var en 'venlig' information om, at de nu havde lukket hendes annoncekonto fordi en af hendes annoncer ikke var i overensstemmelse med deres politik.

Bang.

Ingen advarsel.

Ingen information om, HVILKEN annonce, de havde ondt i numse-røven over.

Efter 7 år som kunde, hvor vi har lagt tæt på en halv million kroner som en trofast kunde – og vel at mærke 7 år, hvor der A-L-D-R-IG nogensinde har været nogen issues med en eneste annonce, lukker de bare kontoen uden videre.

Eller det vil sige.

De var også så venlige at sende et link til et kursus, hvor man kan lære at undgå det i fremtiden.

Og så et mikroskopisk link til en ansøgning om et »review«, hvis man mener, at det er uretfærdigt.

Jeg mener ikke, at det er uretfærdigt.

Det er skingrende sindssygt, og INGEN forretning med respekt for sig selv (læs: ikke-monopol-position i et marked, hvor der reelt er andre kanaler) ville nogensinde behandle en god og trofast kunde på den måde.

Anyway.

Jeg fortæller ikke dig om episoden for at få sympati.

Vi skal nok klare os.

Og hvis jeg ikke får medhold i min klage over det, kan vi altid lave en ny annoncekonto – men vi mister dog al vores læring og historik, hvilket kan være ganske katastrofalt for mange forretninger – vi var faktisk midt i en succesfuld annoncekampagne, hvor læringen alene havde kostet 2-3.000 kroner, så hvis vi skal starte forfra på det, kan vi vinke farvel til MINDST det beløb.

»Bare ærgerligt« griner Mark Sukkerbjerg fra sit skjul i Californien.

Nej.

Jeg fortæller dig om det for at advare dig imod at binde din forretning for hårdt op på en markedsføringskanal, som du ikke selv ejer.

Brug de sociale medier – by all means.

Men sørg for at samle dit publikum op på en e-maillliste, som DU kan lave backup af, så du ikke bliver kvalt, lige når det går godt.

Det gør vi ALTID.

Der foregår ikke et eneste salg direkte på sociale medier.

Folk kan IKKE få vores rabatkoder uden at skrive sig på maillisten.

Lige nu betyder den forsigtighed, at vi kan fortsætte kampagnen næsten som om intet var hændt, for vi har allerede hentet flere hundrede læsere og behøver formentlig ikke mere annoncering lige nu.

Men skræmmende er det.

Men nu til noget helt andet.

Hvis du gerne vil lære mine e-mailmetoder så tilmelder du dig på linket forneden.


Morten Spindler

Morten Spindler
Frydenlund 80, 7120 Vejle Ø
MOBIL +45 40379295
email@mortenspindler.dk
SPINDLER APS CVR 29815895

Bygget med Simplero ⇠ Dette er et sponseret affiliate-link, hvilket betyder, at jeg får en lille bid af kagen, hvis du køber Simplero efter at have klikket på det.